Nio av tio vill stoppa import av olja och gas från Ryssland

En stor majoritet av svenskarna vill stoppa importen av olja, kol och gas från Ryssland. Nio av tio (91 procent) är positiva till att ett importstopp. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen har låtit göra.

– En stor majoritet av svenska folket är positiva till att Sverige stoppar import av olja och gas från Ryssland. Undersökningens resultat är oerhört tydliga. Att svenska folket vill se ett importstopp visar att regeringen har ett stort utrymme att agera för att göra oss mindre beroende av fossila bränslen från Ryssland, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Världsmarknadspriserna på olja och gas har den senaste tiden stigit kraftigt, och Rysslands invasion av Ukraina driver upp priserna än mer. Bensin- och dieselpriset har nått rekordnivåer. Regeringen har reagerat med breda subventioner och sänkta skatter på bensin och diesel, vilket går tvärtemot vad som krävs för att nå de klimatpolitiska målen.

Undersökningen som Naturskyddsföreningen lät göra under förra veckan visar att svenska folket är positiva till att stoppa importen av olja och gas från Ryssland. Nio av tio är positiva, och hela 76 procent är mycket positiva. Bara fem procent är negativa.

– Vi sitter fast i ett fossilberoende som måste brytas. Att fortsätta använda fossila bränslen är helt enkelt för riskfyllt både med tanke på klimatkrisen och vår sårbarhet för odemokratiska regimers inflytande, säger Johanna Sandahl.

I undersökningen ställdes frågorna: (se bifogade bilagor för att läsa hela undersökningen)

Hur ställer du dig till att Sverige stoppar importen av olja, kol och gas från Ryssland?

Mycket positiv: 76 procent
Ganska positiv: 15 procent
Ganska negativ: 3 procent
Mycket negativ: 2 procent
Vet inte: 4 procent

Hur ställer du dig till att EU stoppar importen av olja, kol och gas från Ryssland?

Mycket positiv: 76 procent
Ganska positiv: 15 procent
Ganska negativ: 3 procent
Mycket negativ: 1 procent
Vet ej: 4 procent

Undersökningen gjordes av Kantar Sifo den 14–15 mars 2022, med 1 015 webbaserade intervjuer. Målgruppen var allmänheten, 18–79 år. Resultaten är viktade utifrån kön, ålder, region samt partival 2018, för att representera allmänheten i Sverige.

Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas18.5.2022 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 1988 har Naturskyddsföreningen inför varje riksdagsval granskat vad partierna har gjort och vill göra i miljöpolitiken. I dag lanseras Naturskyddsföreningens granskning av partiernas miljöpolitiska agerande under den gångna mandatperioden. Resultatet visar att Miljöpartiet utses till mandatperiodens miljöbästa parti och att Vänsterpartiet kommer tvåa. S, C och L delar en tredjeplats och uppmanas gå från ord till handling, medan M, KD och SD får underkänt.

PÅMINNELSE: Pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas17.5.2022 14:39:10 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.