Nöjda sjukrese- och färdtjänstresenärer i Örebro län

Av årets undersökning Barometern för Anropsstyrd trafik framgår det att det är hög nöjdhet bland kunder som reser med färdtjänst och sjukresor med Länstrafiken Serviceresor. I övriga Sverige är det överlag också hög nöjdhet bland resenärerna. Över 90% av färdtjänstresenärerna i Örebro län var nöjda med beställningen av sin resa, och även när de betygsatte själva resan.
- Det är glädjande siffror för oss när vi summerar de senaste åren som varit ganska turbulenta, inte minst med tanke på pandemin, säger Staffan Juliusson, enhetschef på Länstrafiken Serviceresor inom Region Örebro län. Nu efter pandemiåren har vi sett ett ökat resande och vi vet ju också att de trafikföretag som kör åt oss har svårt med både fordons- och förarbrist.
Vana resenärer väldigt nöjda
Vid en jämförelse mellan resenärer som reser med olika frekvens var de som reser 5-7 dagar/vecka väldigt nöjda med mycket. 95% av de resenärerna gav högsta eller näst högsta betyg till föraren och hens bemötande. 100% av dessa resenärer har också angett att de kom fram i tid eller max 5 minuter försenade. 98% av de som reste 5-7 dagar/vecka gav ett högt betyg för själva resan.
- Kanske kan en del av nöjdheten hos gruppen som reser ofta förklaras med att mer vana resenärer vet hur Serviceresor fungerar och att det förekommer omvägstider precis som när du reser med allmän kollektivtrafik, säger Staffan Juliusson.
Han passar också på att ge ett tips till den som har en tid att passa.
- Oavsett om det gäller färdtjänst eller sjukresor kan du vid bokning av resan ange när du senast vill vara framme, säger Staffan Juliusson. Bokar man färdtjänst i appen Serviceresan lägger man in ankomsttid istället för avgångstid.
Bra tidshållning
97% av resenärerna uppger att de kom fram i tid eller max 5 minuter efter utsatt tid. Motsvarande siffra för genomsnittet i riket är 94% för färdtjänst och 95% för sjukresor, så det är generellt bra tidshållning på Serviceresorna. Däremot kan det vara bra att tänka på att färdtjänst och sjukresor har samåkning, vilket kan betyda att resan tar lite extra tid för att hämta och släppa av andra resenärer.
- Bokar du en resa och tänker att du ska få åka direkt till din slutadress kan det därför sluta med att du kommer fram senare än tänkt, säger Staffan Juliusson. Precis som bussen stannar våra fordon för att hämta eller lämna av andra resenärer.
Äldre resenärer nöjda
Vid en jämförelse åldersvis framkom det att andelen färdtjänstresenärer i Örebro som var nöjda med olika delar ökade med stigande ålder. 98 % av resenärerna som är 80 år och äldre var nöjda med bemötandet från Beställningscentralen och 95 % över 80 år var nöjda med bemötandet från föraren. Av färdtjänstresenärer i alla åldersgrupper i Örebro län var 93 % nöjda med förarnas bemötande och 95% var nöjda med bemötandet från föraren.
FAKTA OM
Barometern för Anropsstyrd trafik - ANBARO
Svensk Kollektivtrafik har arbetat fram en modell för mätning av den anropsstyrda trafiken, det vill säga färdtjänst, sjukresor och övrig efterfrågestyrd trafik. Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Staffan JuliussonEnhetschef Serviceresor
Tel:076-723 18 99staffan.juliusson@regionorebrolan.seSofia Björsson LindbergKommunikatörServiceresor
Tel:019-602 39 55sofia.bjorsson-lindberg@regionorebrolan.seBilder

Om
Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafiken vill förenkla vardagen för människor och bidra till minskad klimatbelastning.
Följ Länstrafiken Örebro
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Örebro
Hej - ett litet ord med stor kraft20.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Den 21 november är det Världshejardagen. Säg hej du med!
Res på din vårdkallelse med Tåg i Bergslagen17.11.2025 13:47:49 CET | Pressmeddelande
Från och med 17 november kan du resa med Tåg i Bergslagen i Örebro län på din kallelse till vården.
Från 14 december gäller nya tidtabeller för buss- och tågtrafik i Örebro län30.10.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Från de 4 november finns de nya tidtabellerna för stads- och regionbuss publicerade i pdf-format på Länstrafikens webbplats.
Tillsammans för en säkrare trafikmiljö27.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Länstrafiken, Örebro kommun och Svealandstrafiken lanserar en gemensam reflexkampanj för att öka tryggheten i trafiken under årets mörka månader.
Citylinjen lockar fler resenärer – restiderna minskar och punktligheten ökar29.9.2025 08:15:10 CEST | Pressmeddelande
En ny mätning av resandeutvecklingen på de färdigbyggda delsträckorna i Etapp 1 av Citylinjen, visar på mycket positiva resultat. Prognosen pekar på en resandeökning med 18% för 2025 jämfört med 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
