Nöjda sjukrese- och färdtjänstresenärer i Örebro län

Av årets undersökning Barometern för Anropsstyrd trafik framgår det att det är hög nöjdhet bland kunder som reser med färdtjänst och sjukresor med Länstrafiken Serviceresor. I övriga Sverige är det överlag också hög nöjdhet bland resenärerna. Över 90% av färdtjänstresenärerna i Örebro län var nöjda med beställningen av sin resa, och även när de betygsatte själva resan.
- Det är glädjande siffror för oss när vi summerar de senaste åren som varit ganska turbulenta, inte minst med tanke på pandemin, säger Staffan Juliusson, enhetschef på Länstrafiken Serviceresor inom Region Örebro län. Nu efter pandemiåren har vi sett ett ökat resande och vi vet ju också att de trafikföretag som kör åt oss har svårt med både fordons- och förarbrist.
Vana resenärer väldigt nöjda
Vid en jämförelse mellan resenärer som reser med olika frekvens var de som reser 5-7 dagar/vecka väldigt nöjda med mycket. 95% av de resenärerna gav högsta eller näst högsta betyg till föraren och hens bemötande. 100% av dessa resenärer har också angett att de kom fram i tid eller max 5 minuter försenade. 98% av de som reste 5-7 dagar/vecka gav ett högt betyg för själva resan.
- Kanske kan en del av nöjdheten hos gruppen som reser ofta förklaras med att mer vana resenärer vet hur Serviceresor fungerar och att det förekommer omvägstider precis som när du reser med allmän kollektivtrafik, säger Staffan Juliusson.
Han passar också på att ge ett tips till den som har en tid att passa.
- Oavsett om det gäller färdtjänst eller sjukresor kan du vid bokning av resan ange när du senast vill vara framme, säger Staffan Juliusson. Bokar man färdtjänst i appen Serviceresan lägger man in ankomsttid istället för avgångstid.
Bra tidshållning
97% av resenärerna uppger att de kom fram i tid eller max 5 minuter efter utsatt tid. Motsvarande siffra för genomsnittet i riket är 94% för färdtjänst och 95% för sjukresor, så det är generellt bra tidshållning på Serviceresorna. Däremot kan det vara bra att tänka på att färdtjänst och sjukresor har samåkning, vilket kan betyda att resan tar lite extra tid för att hämta och släppa av andra resenärer.
- Bokar du en resa och tänker att du ska få åka direkt till din slutadress kan det därför sluta med att du kommer fram senare än tänkt, säger Staffan Juliusson. Precis som bussen stannar våra fordon för att hämta eller lämna av andra resenärer.
Äldre resenärer nöjda
Vid en jämförelse åldersvis framkom det att andelen färdtjänstresenärer i Örebro som var nöjda med olika delar ökade med stigande ålder. 98 % av resenärerna som är 80 år och äldre var nöjda med bemötandet från Beställningscentralen och 95 % över 80 år var nöjda med bemötandet från föraren. Av färdtjänstresenärer i alla åldersgrupper i Örebro län var 93 % nöjda med förarnas bemötande och 95% var nöjda med bemötandet från föraren.
FAKTA OM
Barometern för Anropsstyrd trafik - ANBARO
Svensk Kollektivtrafik har arbetat fram en modell för mätning av den anropsstyrda trafiken, det vill säga färdtjänst, sjukresor och övrig efterfrågestyrd trafik. Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Staffan JuliussonEnhetschef Serviceresor
Tel:076-723 18 99staffan.juliusson@regionorebrolan.seSofia Björsson LindbergKommunikatörServiceresor
Tel:019-602 39 55sofia.bjorsson-lindberg@regionorebrolan.seBilder

Om
Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafiken vill förenkla vardagen för människor och bidra till minskad klimatbelastning.
Följ Länstrafiken Örebro
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Örebro
Vi tar dig till sommaren- res till halva priset i hela länet24.5.2023 09:26:59 CEST | Pressmeddelande
Från 7 juni till 24 juli erbjuder vi resenärer att köpa vår periodbiljett län 30 dagar till halva priset. Det innebär halverat pris på resor i hela Örebro län med både buss, tåg och Närtrafik. Biljetten kan köpas direkt i Länstrafikens app, men även laddas på ett Resekort.
Banarbete påverkar busstrafiken på sträckan Frövi-Örebro 25-30 mars21.3.2023 08:11:08 CET | Pressmeddelande
Från lördag 25 mars till och med torsdag 30 mars är järnvägsövergången vid Avdala avstängd för trafik. Avstängningen medför att linje 314 mellan Örebro och Frövi tidvis leds om, samt att en extrabuss trafikerar sträckan Örebro till Avdala.
Störningar inom Serviceresor efter IT-attack20.3.2023 16:28:34 CET | Pressmeddelande
Under dagen har Serviceresor haft stora störningar i trafiken, då två av Serviceresors trafikföretag har haft problem med att få ut information om körningar till sina fordon. Det är nu utan tvekan klarlagt att systemet som dessa två trafikföretag använder sig av, har blivit utsatt för en IT-attack.
Nu elektrifieras även regiontrafiken – tjugotre nya elbussar i trafik 20252.3.2023 08:30:00 CET | Pressmeddelande
På uppdrag av Region Örebro län har Svealandstrafiken tecknat avtal med det holländska företaget Ebusco om 23 stycken eldrivna regionbussar som successivt kommer trafikera regionbusslinjer i länet från 2025.
Invånarna tycker till om kollektivtrafiken i Örebro län7.2.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tre av fyra resenärer är nöjda med sin senaste resa med Länstrafiken. Lika många är nöjda med Länstrafiken som helhet. Marknadsandelen har ökat från förra året. Det är några av resultaten från årets Kollektivtrafikbarometer, Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum