Noll kronor i avgift för Mälarenergis solcellsägare

Energimarknadsinspektionens besked om slopad reduktion av nätavgifter för småskaliga produktionsanläggningar har orsakat många frågor bland solcellsägare. För kunder hos Mälarenergi Elnät blir det dock ingen skillnad. Mälarenergi Elnäts fasta avgift för inmatningsabonnemang med mätarsäkring upp till 63 A ligger på noll kronor – och det finns inga planer på att justera avgiften i nuläget.

Hur detta hänger ihop? Som ellagen ser ut i dag, säger den att ägare av mindre solcellsanläggningar inte ska behöva betala någon avgift för att mata in sin egenproducerade el på elnätet.

I mitten av mars meddelade Energimarknadsinspektionen, Ei, att en sådan reducering av nätavgiften inte är förenlig med EU:s elmarknadsförordning. Där sägs nämligen att den som ger upphov till en kostnad också ska betala för den – vilket i sin tur innebär att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el, så även ägare av mindre produktionsanläggningar.

– Detta har inneburit en del oro bland mindre solcellsägare, men Mälarenergi Elnäts fasta avgift kommer alltså ligga kvar på noll kronor – och det bygger på ett strategiskt beslut vi tog 2021, som ett led i att underlätta omställningen till ett mer hållbart samhälle, säger Helena Olssén, strategichef på Mälarenergi Elnät.

– Vi valde redan 2018 att investera i den nya generationens elmätare, som klarar att läsa både in- och utmatning på en och samma säkring. I dagsläget har runt 80 % av våra kunder de här nya, moderna elmätarna. Eftersom vi kommit så pass långt i vårt elmätarbyteprojekt, har våra extra kostnader för mätning, beräkning och rapportering för mätare upp till 63 A blivit minimerade.

Helena Olssén, strategichef Mälarenergi Elnät, tfn 072-143 61 23

Mälarenergi AB
721 32 Västerås

021-395000https://www.malarenergi.se/

Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är ungefär 750 medarbetare som, genom att prioritera innovation och samverkan, arbetar för en värld där vi lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 3 miljarder kronor och ägs av Västerås stad.