Nominerade till Stora Fackbokspriset

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

De nominerade är:

Lennart Bengtsson: Vad händer med klimatet? En klimatforskares syn på jordens klimat (Karneval)

Gunnar Broberg: Mannen som ordnade naturen. En biografi över Carl von Linné (Natur och kultur)

Sverker Johansson: På spaning efter språkets ursprung (Natur och kultur)

Dan Korn: Som om Gud fanns. Det sekulära samhällets religiösa rötter (Timbro)

Anna-Karin Palm: ”Jag vill sätta världen i rörelse”. En biografi över Selma Lagerlöf (Bonnier)

Gunnar Åselius: Vietnamkriget och de svenska diplomaterna (Dialogos)

För vidare frågor kontakta Peter Luthersson på Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse
peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se

Axess är en tidskrift inom området humaniora/samhällsvetenskap och utges av Axess Publishing AB. Tidskriftens målsättning är att fungera som en knutpunkt mellan den akademiska och den publicistiska sfären.

Axess är finansierat av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål, en privat stiftelse vars huvudsakliga ändamål är att allmänt främja vetenskaplig forskning. Den stödjer särskilt humaniora och samhällsvetenskap. Stiftelsen grundades 1947 av generalkonsul Axel Ax:son Johnson (1876-1958), ägaren av Nordstjernankoncernen, tillsammans med hans hustru Margaret (1887-1966).

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!