Nomineringarna till Röda Korsets journalistpris 2021 är klara

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har åtta bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2021.

Juryns arbete leds av Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström. Foto: Kim Eldinadotter.

Dessa bidrag är som följer:

• Vipeholmsanstalten av reporter Randi Mossige-Norheim, Sveriges Radio

• Pandemins paradox av reporter Jens Mikkelsen och fotograferna Lars Brundin, Hussein el-Alawi och Peter Frennesson, Sydsvenskan

• Ali och tusentals andra flyr Sverige av fotograf Alexander Mahmoud och reporter Niklas Orrenius, Dagens Nyheter

• Klimatkrigarna − striden om Amazonas av reporter Staffan Lindberg och bildjournalist Andreas Bardell, Aftonbladet

• Konflikterna i Armenien och i Tigray/Etiopien av utrikeskorrespondent Samir Abu Eid och fotograf Salim Alsabbagh, Sveriges Television

• Explosionen i Beirut av utrikeskorrespondent Stina Blomgren och fotograferna Tilo Gummel och Pablo Torres, Sveriges Television

• De yazidiska mödrarnas förlorade barn av utrikeskorrespondent Cecilia Uddén, Sveriges Radio

• Dokumentären 100 dagar av reporter Karin Jansson, Göteborgs-Posten

Vinnaren utses senare i vår av en jury som leds av Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström.

Jurymedlemmar: Arash Mokhtari, reporter tidningarna Vision och Chefen i fokus, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bolin, författare och kulturjournalist Sveriges Radio P1, Maja Aase, journalist och kommunikationsstrateg på Union to Union samt Spanare i Sveriges Radio P1, Micael Lindholm, opinionsstrateg och Paul Hansen, författare och fotograf Dagens Nyheter.

Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor.

Global rapport: Migranter har drabbats hårt under coronapandemin 9.3.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny rapport från den Internationella röda kors- och röda halvmånerörelsen visar att många flyktingar, asylsökande och andra migranter inte haft möjlighet att tillgodose sina grundläggande behov under coronapandemin. Rapporten "Locked down and left out? Why access to basic services for migrants is critical to our covid-19 response and recovery" visar på hinder för migranter för att få tillgång till grundläggande välfärdstjänster som testning eller behandling för covid-19. Det är samma barriärer som nu hotar en likvärdig tillgång till vaccin.