Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.

Sju bidrag är nominerade till Röda Korsets journalistpris 2019. Dessa är:

• Niklas Orrenius och Lotta Härdelin, Jamila upplevde ofattbara övergrepp som slav hos IS – möter IS-anhängare i Sverige, Dagens Nyheter

• Johan-Mathias Sommarström, kontinuerlig bevakning av kriget i Jemen, Sveriges Radio

• Kassem Hamadé, De var IS gisslan i 105 dagar- nu berättar de, Expressen

• Anna Hammarén, Johanna Larsson, Paul Honkanen och Anna Maria Höglund, programserien ”Mitt land mitt liv min skola”, UR

• Anna Roxvall och Johan Persson, Hägring: Europa – vi rapporterar från EU:s utlokaliserade gränskontroll i Niger och Libyen & Jag vet inte om vi kommer att överleva, Dagens ETC och Amnesty Press

• Staffan Lindberg och Andreas Bardell, reportageserien De oönskade, Aftonbladet

• Magnus Falkehed och Niclas Hammarström, reportageserien Barnen och klimatet, Expressen

Juryns ledamöter är Arash Mokhtari, fackförbundet Vision, tidningarna Vision och Chefen i fokus, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bohlin, reporter och programledare Sveriges Radio, Maja Aase, journalist, kommunikationschef på Union to Union och Spanare i Sveriges Radio P1, Micael Lindholm, opinionsstrateg Svenska Röda Korset och Paul Hansen, fotograf DN. Juryarbetet leds av Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström.

Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor och vinnaren senare i vår.

_________________________________________________
Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.

Röda Korsets pressjour: 08-452 4820

Ny rapport: Den ekonomiska situationen för ukrainska flyktingar i Sverige är akut23.2.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande

En enkät gjord av Röda Korset som besvarats av 374 ukrainska flyktingar visar att många upplever situationen i Sverige som svår. Centrala hinder som återkommer är att dagersättningen är otillräcklig, svårigheter när det gäller tillgången till vård och som uppkommer vid avsaknad av personnummer. Den låga dagersättningen har skapat en akut situation och idag lever ett stort antal flyktingar i stor utsatthet i Sverige.