Nooshi Dadgostar delar ut årets Abdipris i Husby, Stockholm.

Måndagen den 13 december offentliggörs pristagaren på plats i Husby. Priset instiftades för att hedra vänsterpartisten och Husbybon Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013.

Datum: 13 december

Tid: Från 17.30

Plats: Folkets Husby (Edvard Griegsgången 16)

Abdirahim Hassans minnesfond inrättades av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Syftet är att i Abdirahim Hassans anda stödja dels organisering av gräsrotsarbete i Sverige, dels internationellt solidaritetsarbete, som syftar till att främja demokrati, jämställdhet, mänskliga rättigheter och social rättvisa.

Tidigare mottagare av Abdipriset är Förorten mot våld (2018), HelaMalmö (2019) och BLM och BB-ockupanterna i Sollefteå (2020).