Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten.
-    Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten.

-   Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner.

-   Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastruktur och en industripolitik för hela landet, sa Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar framförde också kritik mot en Socialdemokrati som förlorat förmågan att att skapa ett jämlikt och rättvist samhälle.

-   Vi har haft för stor tillit till socialdemokratin och deras förmåga att bygga Sverige. Det har vi inte längre. Vi förstår att om något ska göras för att samhället ska bli bättre måste vi vara starkare, sa Nooshi Dadgostar.

Däremot välkomnade hon samarbete där sakpolitiken står i centrum.

-   Gärna sida vid sida men aldrig mer ett passivt stöd. Det är det Sverige där en undersköterskas dotter kan dela bänkrad med direktörens som vi vill återuppbygga.

-   Ska vi rusta sjukförsäkringen, investera i jobb och omställning och höja pensionerna måste Vänsterpartiet stå upp för idealen om att det starka samhället ska vara centrum för politiken. Väljarna ska inte sättas på avbytarbänken igen.

-   De – ni - förtjänar mer än så. Mandaten vi fått i demokratiska val kan inte användas av Socialdemokratin som röstboskap, som det passar dem. Så kan inte en demokrati fungera. Det är inte ett stabilt styre. Vi ska representera folket inte vår egen partiprestige, sa Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar kräver väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna16.11.2021 15:57:38 CET | Pressmeddelande

Sverige behöver en stabil regering. Vi behöver inte fler regeringskriser. Väljarna ska veta vem som styr landet och vem som har inflytande över politiken. Därför ser vi det som viktigt att komma överens om spelreglerna för samarbete framåt. Det framförde Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på en pressträff under tisdagseftermiddagen. - Vi har konstruktiva diskussioner med Magdalena Andersson. Vår inställning är att vi vill komma fram till en överenskommelse som bland annat ska innehålla väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna, säger Nooshi Dadgostar. 40 procent av kvinnorna och tolv procent av männen hade en allmän pension under 10 553 kronor i månaden före skatt. 300 000 pensionärer räknas som fattiga. Den arbetsgrupp som gjorde en överenskommelse om pensionerna avsåg inte ens själva att nivåerna för de sämst ställda pensionärerna skulle bli så låga som de nu är. Pensionsarbetsgruppen är ett sätt för S och M att hålla pensionerna nere, och deras uppgörelse