Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten.
-    Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten.

-   Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner.

-   Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastruktur och en industripolitik för hela landet, sa Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar framförde också kritik mot en Socialdemokrati som förlorat förmågan att att skapa ett jämlikt och rättvist samhälle.

-   Vi har haft för stor tillit till socialdemokratin och deras förmåga att bygga Sverige. Det har vi inte längre. Vi förstår att om något ska göras för att samhället ska bli bättre måste vi vara starkare, sa Nooshi Dadgostar.

Däremot välkomnade hon samarbete där sakpolitiken står i centrum.

-   Gärna sida vid sida men aldrig mer ett passivt stöd. Det är det Sverige där en undersköterskas dotter kan dela bänkrad med direktörens som vi vill återuppbygga.

-   Ska vi rusta sjukförsäkringen, investera i jobb och omställning och höja pensionerna måste Vänsterpartiet stå upp för idealen om att det starka samhället ska vara centrum för politiken. Väljarna ska inte sättas på avbytarbänken igen.

-   De – ni - förtjänar mer än så. Mandaten vi fått i demokratiska val kan inte användas av Socialdemokratin som röstboskap, som det passar dem. Så kan inte en demokrati fungera. Det är inte ett stabilt styre. Vi ska representera folket inte vår egen partiprestige, sa Nooshi Dadgostar.

070-620 00 64 (ej sms)http://www.vansterpartiet.se

Inför avgiftsfri kollektivtrafik för unga på kvällar, helger och lov.26.4.2024 10:49:01 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår en avgiftsfri kollektivtrafik för unga mellan 12–18 år på kvällar, helger och lov, för att ungdomar ska kunna ta bussen till fotbollsträningen, ridhuset och sommarjobbet. Ingen ska behöva avstå en aktiv fritid eller ett sommarjobb för att hushållen har det ekonomiskt tufft. Satsningen skulle kosta ca 1 miljard kronor, pengar som Vänsterpartiet omfördelar i vårbudgeten från flygbolagen till ungdomar genom att slopa regeringens satsning på flyget.