Nordens paralympiska kommittéer i gemensam skrivelse till IPC

Med anledning av den upptrappade situationen i Ukraina och dess betydelse för kommande Paralympics i Peking och idrotten i stort, så har ordförandena i de paralympiska kommittéerna i Norden (Finland, Danmark, Norge, Färöarna, Island och Sverige) idag skickat en gemensam skrivelse till Internationella Paralympiska Kommittén (IPC) och dess ordförande Andrew Parsons.

I skrivelsen fördömer man de ryska attackerna och uttrycker sin sympati och solidaritet för det ukrainska folket. Med dessa attacker hotar Ryssland säkerheten för alla som deltar i Paralympics och har därmed också brutit mot den olympiska freden som skall garantera för en fredlig och säker miljö i samband med resor till och från, samt under spelen.

Vidare rekommenderar man starkt att IPC överväger att utesluta Rysslands Paralympiska Kommitté samt Belarus Paralympiska Kommitté från att delta i de kommande paralympiska spelen samt att säkerställa att den ukrainska truppen kommer att ges möjlighet att delta.

– Vi befinner oss i en extraordinär och allvarlig situation och då är det viktigt att agera tydligt. Tillsammans med våra nordiska grannländer blir vi starkare, säger Sveriges Paralympiska Kommittés ordförande, Åsa Llinares Norlin.

Ytterligare frågor:

Åsa Llinares Norlin