Thon Property ABThon Property AB

Nordens största gränshandelsapotek till Töcksfors Shoppingcenter

Den starka gränshandeln fortsätter att locka stora etableringar och under våren öppnar Apoteket AB hela 800 kvm i Värmländska Töcksfors.
Källa: apoteket.se/om-apoteket/press/ Fotograf Johan Töpel

Norrmännen reser ofta över gränsen till Töcksfors Shoppingcenter för att storhandla sedvanliga gränshandelsvaror så som kött, godis och tobak. Sedan många år tillbaka väljer kunderna även att förse sig med apoteksvaror. För de norska kunderna finns stora besparingar att göra även när det gäller hälsa, välmående och mediciner.

Den kommande etableringen i Töcksfors innebär stor intern aktivitet hos Apoteket som arbetar med att ta fram ett unikt gränshandelskoncept anpassat för de norska kunderna i gränshandeln.

– Vi har sedan många år tillbaka haft goda framgångar i gränshandeln och tar nu ett ordentligt kliv framåt med vår stora satsning i Töcksfors. Vi vill skräddarsy ett eget koncept för gränshandeln där vi tittar på vad den norska kunden behöver och föredrar.

Vi ser just nu över en rad olika komponenter så som inredning, vilka typer och vilka mängder av varor som kommer fungera bäst samt hur vi ska kommunicera mot våra kunder säger Jens Andersson, Etableringsansvarig Region Norr, Apoteket AB.

Töcksfors Shoppingcenter bygger just nu ut köpcentrumet med 9000 kvadratmeter samt renoverar befintliga ytor. Befintliga hyresgäster så som MaxiMat och Gottebiten får nya fräscha butiker. Andra nya hyresgäster som väntas invigas lagom till påsk i år är H&M, Jula och Espresso House.

– Vi är väldigt glada över att vår samarbetspartner Apoteket AB följer med på resan i vår stora satsning för att utveckla gränshandeln i Töcksfors. Det kommer att bli ännu mer lönsamt för våra kunder att resa till Töcksfors för att spara pengar på storhandel säger Hallgeir Åndal, VD Thon Property.

Faktumet att Töcksfors Shoppingcenter får nordens största Apotek skrämmer inte medarbetarna på köpcentrumet.

– Västra värmlänningen är inte sjukare än andra i länet, det är inte därför vi etablerar ett jätteapotek med en central placering i köpcentrumet, vi gör detta för att det ingår i vår strategi som handlar om att erbjuda det bästa av "smart handel" vid gränsen. Apoteket har många artiklar som är särskilt gynnsamma för norrmän att handla i Sverige säger Lars Erik Erøy, Centerchef på Töcksfors Shoppingcenter.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Video: Centerchef Lars Erik Erøy presenterar nyheten om Apotekets kommande etablering

Källa: apoteket.se/om-apoteket/press/ Fotograf Johan Töpel
FOTO: Töcksfors Shoppingcenter