Normbrytande föreställning om oskriven kvinnohistoria

Missionären är en historisk föreställning om lesbiska kristna missionärer som bröt mot normer och konventioner. Malin Hellkvist Selléns koreograferade berättarföreställning rymmer angelägna frågor om kvinnors identitet, arbete, sexualitet och tro. Föreställningen har hyllats av både publik och press och ger sig under våren ut på Riksteaterturné.

Foto-Sofia-Runarsdotter

Missionären är arrangerad som ett väckelsemöte från tidigt 1900-tal och bygger på såväl fakta som fantasi. Föreställningen använder tal, rörelse och sång och ger plats och röst åt de kristna lesbiska kvinnor som för över 100 år sedan hittade sin plats i frikyrkan. Missionären öppnar upp för samtal om historieskrivningens konsekvenser och tolkningens makt och möjligheter.

- Jag tycker att Missionären är en viktig föreställning därför att den lyfter ett avsnitt ur vår historia som osynliggjorts i historieskrivningen. Vi får möta kvinnor vars liv och gärning fått oförtjänt lite utrymme och det är möjligt att låta sig inspireras av dessa lesbiska missionärers mod och handlingskraft säger, Malin Hellkvist Sellén.

Missionären är en samproduktion mellan Malin Hellkvist Sellén och NorrlandsOperan

Om Malin Hellkvist Sellén: Malin Hellkvist Sellén har tidigare gjort koreografiska verk som Parveln, Inom rimliga gränser, Rosa löften och Bättre folk. I november 2016 mottog hon ett av Svenska Kyrkans kulturstipendium för sitt verk Missionären. Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris och Svenska Regissörsföreningens regipris IRIS för 2016 tilldelades Malin Hellkvist Sellén.

Premiär 20 februari i Hova

Medverkande Louise Löwenberg Sofia Rönnegård

Idé/manus/koreografi/regi Malin Hellkvist Sellén Kostymdesign Elin Hallberg Maskör Rebecca Afzelius Kompositör Sara Lundén

För mer information samt turnéplan: https://www.riksteatern.se/missionaren