NTM lanserar bredbandstjänsten Folke

NTM bildar nytt dotterbolag, Folke AB, för lansering av en ny bredbandstjänst under 2023.

NTM har 19 prenumererade titlar för lokala nyheter och tar nu steget att bredda affären. Lanseringen av Folke bredband ska skapa mervärde för befintliga kunder och samtidigt ge stora möjligheter att nå nya målgrupper.

– Vi har stora möjligheter att utveckla konsumentaffären med vår lokala räckvidd och infrastruktur tex etablerade marknadskanaler, försäljningsorganisation och ett kundcenter som är van att hantera kundsupport för digitala tjänster, säger Gunilla Bakkenes, Affärsområdeschef Läsaraffären på NTM.

Folke bredband kommer vara tillgängligt både som enskild tjänst eller paketerad med en prenumeration på lokala nyheter.

– I dagens alltmer digitala samhälle är internetuppkoppling en förutsättning och självklart en nyckel till att ta del av våra nyheter. Det är med stolthet vi kommer erbjuda våra kunder en helhetslösning för digitala nyheter, berättar Gunilla vidare om satsningen.

I branschen var VK Media i Umeå först ut att erbjuda både lokala nyheter och bredbandslösningar via dotterbolaget Fiber8, och därefter NWT Media. Nu riggar NTM för en satsning där koncernen genom Folke AB nu gått in som delägare i Fiber8. Folke bredband blir tillgängligt genom avtal med stadsnät i koncernens befintliga marknadsområden.

- Uppkoppling är en förutsättning för att kunna ta del av mediehusens digitala innehåll så vår skalbara helhetslösning med bredband kompletterar deras verksamhet och produktportfölj väldigt bra. Mediehusens redan fungerande strukturer för marknadsföring, försäljning och kundservice möjliggör låga kostnader och konkurrenskraftiga priser över tid, vilket är helt avgörande för att lyckas i denna bransch, säger Jörgen Anderhed, VD/CEO Fiber8.

Tillgång till bredbandsuppkoppling för alla i Sverige är ett samhällsansvar och en demokratisk förutsättning för att ta del av dagens och framtidens digitala tjänster och information. Likt övriga tjänster i koncernen är Folke bredband en digital prenumererad tjänst som inte kräver hårdvara.

– Att Fiber8 fortsätter hitta stora samarbetspartners är en bekräftelse på att affärsmodellen fungerar. Bredbandet är bärare av digital distribution och en samhällsviktig tjänst som låter mediehusen skapa mervärde till befintliga och kundrelation med nya målgrupper, tillägger Jimmie Näslund, vd VK Media.

Namnet Folke, det visuella uttrycket och folkedigital.se har arbetats fram av koncernens reklambyrå Fluid och ska väcka känslan av en tjänst som är trygg, prisvärt, snabb och folklig, eller ”Folkelig”.

– Arbetet med att bygga nya varumärken och tjänster skapar alltid ett stort engagemang. Fluid har verkligen i det visuella lyckats fånga kärnan i upplevelsen av tjänsten Folke. Samarbetet med VK Media och experterna på Fiber8 gör att vi kommer få en riktigt fin start, säger Marie Skagerström strategisk projektledare på NTM om uppstarten av bredbandssatsningen.

För mer information:

Gunilla Bakkenes, Affärsområdeschef Läsaraffären
E-post: gunilla.bakkenes@ntm.se
ntm.se

Fiber8
Jörgen Anderhed, VD/CEO
Mobil:070-337 72 60
E-post: jorgen.anderhed@fiber8.se
fiber8.se

VK Media
Jimmie Näslund, VD och koncernchef
E-post: jimmie.naslund@vkmedia.se
vkmedia.se

Vår styrka är det lokala!

NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.

NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.