Nu blir det enklare för fastighetsägare att satsa på solel och laddstolpar: ”Vi laddar för en solcellsboom”

Branschorganisationen Fastighetsägarna GFR vill att fler fastighetsföretag ska satsa på solel och laddstolpar. Ett nytt samarbete med leverantören Rexel kommer att underlätta för fastighetsägare att ta ett steg mot ett fossilfritt samhälle.

Än så länge står solenergin för mindre än en procent av elproduktionen i Sverige. Men förra året ökade andelen solel med nästan 70 procent. Med tanke på att det finns hundratals kvadratkilometer tak och fasader som ännu är outnyttjade så är potentialen med solen som energikälla enorm.

Även laddinfrastruktur är ett område som växer snabbt, under första kvartalet 2020 fanns ungefär 9 500 laddpunkter i Sverige. Men det är långt ifrån tillräckligt för de 107 000 laddbara bilar som nu rullar på våra svenska vägar.

- Vi laddar för en elbil- och solcellsboom. Vi behöver påskynda omställningen till ett mer hållbart samhälle och vi vet att många av våra medlemmar vill göra de nödvändiga investeringar som krävs för att vår bransch ska bidra till en förnybar energiförsörjning. Men att investera rätt kan upplevas som både krångligt och svårnavigerat.Därför har vi ingått ett samarbete som kommer att underlätta för fastighetsägare att fatta kloka och hållbara investeringsbeslut, säger Lars Stjernfelt, affärutvecklingschef på Fastighetsägarna GFR.

För många mindre och mellanstora företag är det svårt att sätta sig in i alla de tekniska lösningar som finns på marknaden och bedöma vilken lösning som passar bäst på den egna fastigheten. Tanken med det nya samarbetet är att man som fastighetsägare får hjälp av en teknisk expert som räknar på vad en investering i solceller eller elbilsladdning innebär, eller en kombination av de två.

Rexel, med sina butikskedjor Selga och Storel, är leverantörsoberoende och kan därför rekommendera den lösning som passar bäst för den specifika fastigheten. Därefter kommer Rexel också kunna projektera, och med hjälp av sitt partnernätverk även erbjuda hjälp med montage och installation och underhåll av både solceller och laddstolpar. De kan också vara stöd till fastighetsägaren i ansökningsprocessen om solcellsstöd ur den förnyade potten på 200 miljoner kronor som presenterades i regeringens vårändringsbudget.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.

Äntligen utreder regeringen den sociala bostadspolitiken8.5.2020 13:58:16 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har beslutat tillsätta en utredning om en social bostadspolitik som ska hjälpa fler in på bostadsmarknaden. Hålen i dagens skyddsnät har blivit både fler och större. Den sociala bostadspolitiken behöver bli mer träffsäker och med dagens besked finns förutsättningar att skapa en bättre modell som ger de mest utsatta större möjlighet att finna ett tryggt boende.