Nu erbjuds grön el från Jämtkraft till alla Volkswagen Transportbilars elbilskunder

Energibolaget Jämtkraft och Volkswagen accelererar sitt samarbete och erbjuder nu även köpare av eldrivna transportbilar ett elavtal med 100% förnybar el där tre års laddning av bilen ingår i köpet.

ABT e-Caddy kan nu laddas med grön el från Jämtkraft.

Under 2019 inledde Jämtkraft och Volkswagen ett samarbete. Syftet var att tillsammans driva på utveckling av ett fossilfritt samhälle och elektrifierade transporter. Samarbetet har bland annat inneburit att alla köpare av en laddbar Volkswagen personbil erbjuds ett elavtal med 100% förnybar el, där fri hemmaladdning av bilen ingår.

För att ytterligare accelerera utvecklingen siktar parterna nu in sig på nyttobilssektorn och introducerar ett motsvarande erbjudande till alla köpare av en eldriven Volkswagen transportbil. Volkswagen Transportbilar säljer de eldrivna modellerna e-Caddy, e-Transporter och e-Crafter och med dessa bilar kommer nu ett erbjudande för hållbar laddning av bilen och elförsörjning av företag eller hushåll som äger eller nyttjar fordonen.

Under de kommande fem åren investerar Volkswagen-koncernen över 700 miljarder kronor på elektrifiering, hybriddrivlinor och digital teknik. Volkswagen ställer höga krav på hela produktionskedjan ur ett hållbarhetsperspektiv och vill även försäkra sig om att bilarna laddas och drivs på ett så klimatneutralt sätt som möjligt.

— Vi är väldigt glada att tillsammans med Jämtkraft kunna göra det lättare för våra kunder inom transportbilssektorn att driva sin verksamhet ännu mer hållbart. Vi hoppas såklart att detta erbjudande får ännu fler att välja en eldriven transportbil och dessutom ladda den och sin verksamhet med hållbar el, säger Helmut Löb, märkeschef på Volkswagen Transportbilar.

— Som ett innovativt energibolag kan och ska Jämtkraft vara en drivande part i omställningen till en mer hållbar värld. Elektrifieringen av transportsektorn är en av flera viktiga delar i detta och vi är stolta och glada att tillsammans med Volkswagen Transportbilar nu även kunna göra det enklare för företag och privatpersoner med transportbilar att vara en del av omställningen, säger Erik Brandsma, VD Jämtkraft.

ABT e-Caddy kan nu laddas med grön el från Jämtkraft.
e-Crafter hämtar kraften från förnybar energi.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CESTPressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.