Nu får flyttkartonger ett längre liv

Från och med december börjar Uppsala Vatten att samla in flyttkartonger för återanvändning på återvinningscentralerna.

Tidigare har insamlade flyttkartonger sorterats som wellpapp och materialåtervunnits. Nu kommer hela flyttkartongerna istället att samlas in och återanvändas.

­ ­– Varje dag är det 3 600 personer som flyttar i Sverige, och Uppsala är en av de kommuner i Sverige som växer snabbast, så det är många flyttkartonger i omlopp här. Därför känns det bra att bidra till att de återanvänds istället för att ta av jordens resurser för att producera nya hela tiden , säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

Arbetet med återanvändningen av flyttkartonger är ett samarbete med företaget Rebox. Uppsala Vatten kommer att sälja de insamlade flyttkartongerna till Rebox för samma pris som vi tidigare fått när vi skickar flyttkartongerna som wellpapp till återvinning. Rebox erbjuder återanvända flyttkartonger till företag och privatpersoner, på så sätt maximerar vi flyttkartongernas livslängd.

För var 50:e flyttkartong som samlas in på återvinningscentralerna i Uppsala planterar Rebox ett träd i Vi-skogen.

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).