Nu får startups hjälp inom arbetsrätt

Teknikföretagen och Swedish Incubators & Scienceparks (SISP) ingår ett samarbete i teamutvecklingsprogrammet STEP (Startup Team Entrepreneurship Program) för att erbjuda svenska startups inom teknikbranschen en introduktion i arbetsrätt.
Samarbetet mellan Teknikföretagen och SISP inom teamutvecklingsprogrammet STEP gör det lättare för techbolag att sköta sina personalfrågor och därmed mer få energi till att lyckas med sin affärsidé. Foto: Bredda Bilden, fotograf Johanna Åkerberg Kassel.

– Vi på Teknikföretagen har kunnat se att snabbväxande startups i allt större utsträckning gör kostsamma misstag när det kommer till arbetsrättsliga frågor. Det kan handla om anställningsavtal eller regler kring föräldraledighet. Genom det här samarbetet vill vi minska den risken så att de får det lättare att lyckas i tech- och teknikbranschen, säger Björn Widlert, chef för medlemsenheten på Teknikföretagen.

STEP (Startup Team Entrepreneurship Program) är sprunget ur inkubatorn Create business incubator och vidareutvecklat genom Swedish Incubators and Science Parks. Idag används programmet hos en stor del av Sveriges inkubatorer och Science Parks och har hittills hjälpt över 800 entreprenörer i 200 entreprenöriella team med frågor kopplade till teamutveckling och skalbarhet.

– Jag har arbetat med programmet i många år och har sett många startups göra dyra misstag på grund av okunskap. Det känns kul att, utöver skräddarsydd teamutveckling, nu även kunna erbjuda relevanta verktyg inom arbetsrätt, så att fler startups får den kunskap och verktyg de behöver. Det kan inte sägas nog många gånger att teamet är A och O för en lyckad startup. Affärsidén är bara en bråkdel, genomförandet är allt, säger Hanna Wiljebrand, program manager, STEP.

Genom samarbetet utvecklas en e-learningplattform där startups erbjuds behovsanpassade och skräddarsydda verktyg inom arbetsrätt.

– Målet är att entreprenörer inom tech-branschen ska få oroa sig mindre för att göra fel i komplexa frågor som rör just att vara arbetsgivare. I stället ska de få lägga mer tid på att utveckla sina affärer och minimera tiden på det administrativa som det också innebär att vara arbetsgivare, avslutar Björn Widlert.

Om Teknikföretagen
Teknikföretagen är den främsta företrädaren för svensk industri. Uppdraget är att ge företagen bästa möjliga konkurrenskraft. Tillsammans står våra 4 300 medlemsföretag för en tredjedel av Sveriges export, har 1 miljon anställda, varav en tredjedel i Sverige, och har 1 500 miljarder kronor i årsomsättning.

Om SISP
Swedish Incubators & Science Parks är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har drygt 60 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Läs mer på: www.sisp.se