Nu finns Caddy, Transporter och Crafter som elbilar

För att kraftigt minska utsläppen från vägtrafiken krävs elektrifiering. Därför rullar nu Volkswagen Transportbilar ut en komplett serie av eldrivna transportbilar med modellerna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter.

Nu finns Caddy, Transporter och Crafter som elbilar

Södertälje, 18 september 2020 – Eldrivna transportbilar är en viktig pusselbit i omställningen till mer klimatsmarta transporter. Därför kan Volkswagen Transportbilar nu erbjuda helt elektriska versioner av sina välkända och populära modeller. Företag som använder sina bilar i stadsmiljö eller inom ett begränsat geografiskt område har nu möjligheten att byta till tysta och helt utsläppsfria fordon.

”Det kan inte ha undgått någon att vi måste förändra vårt sätt att leva samtidigt som företag måste ställa om sina verksamheter för att vi ska nå uppsatta klimatmål. Därför gör hela Volkswagenkoncernen omfattande investeringar i elektrifiering och omställningar i produktionen för att minska miljöpåverkan genom bilens hela livslängd. Och nu har vi på Volkswagen Transportbilar äntligen nått fram till ett första viktigt delmål när vi kan erbjuda alla våra modeller som elbilar”, säger Maria Johnsson, Produkt- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

Volkswagen Transportbilars elbilsmodeller:

ABT e-Caddy:
Elversionen av Caddy tillverkas tillsammans med samarbetsföretaget ABT e-Line, som ansvarar för drivlinan. Byggd på det längre Maxi-chassit ger den ett generöst lastutrymme på drygt fyra kubikmeter. Under huven finns en elmotor på 83kW och batterikapaciteten ger en räckvidd på upp till 141 kilometer enligt WLTP. Klassledande släpvagnsvikt på 750 kg. ABT e-Caddy går även att få som personbil med plats för 5 personer.

ABT e-Transporter
Även Transporter tillverkas i en elversion av Volkswagens partner ABT e-Line. Precis som Caddy har den ett batteri på 37,3 kWh och en elmotor på 83 kW vilket ger pigga köregenskaper upp till maxhastigheten 120 km/h. Litiumjonbatterierna är kompakta och ryms under golvet. Lastutrymmet i e-Transporter är 6,7 m3 och lastkapaciteten cirka 1000 kg. Bilarna vi erbjuder i Sverige har dragkrok som standard med en maximal släpvagnsvikt på 750 kg.

e-Crafter
Volkswagen Transportbilars första elektiska modell lanserades 2018. Tack vare eldriften och lastkapaciteten är e-Crafter idealisk för bud-, paket- och varuleveranser i stadsmiljö. e-Crafter har anpassats för dessa förhållanden med sin motor på 136 hk (100 kW) och ett vridmoment på 290 Nm från stillastående. Litiumjonbatteriet på 35,8 kWh är helt integrerat i chassit vilket gör att hela lastvolymen på 10,7 m3 är användbar.

Miljöbonus på 60 000 kr
För att driva på utvecklingen mot mer miljövänliga bränslen har Sverige infört ett bonussystem som premierar dessa. Vid köp av ett helelektriskt fordon utgår en miljöbonus på 60 000 kr, samtidigt som bilar med förbränningsmotor straffas med högre vägskatt under de tre första åren. Allt det här innebär att det redan idag kan vara förmånligt att byta till en elbil.

Nu finns Caddy, Transporter och Crafter som elbilar
e-Crafter har funnits på marknaden sedan 2018 och är byggd från grunden av Volkswagen själva.
Caddy och Transporter konverteras till elbil av ABT e-Line

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok7.7.2022 14:32:40 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.

ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover17.6.2022 18:55:07 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.