Nu finns Caddy, Transporter och Crafter som elbilar

För att kraftigt minska utsläppen från vägtrafiken krävs elektrifiering. Därför rullar nu Volkswagen Transportbilar ut en komplett serie av eldrivna transportbilar med modellerna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter.

Nu finns Caddy, Transporter och Crafter som elbilar

Södertälje, 18 september 2020 – Eldrivna transportbilar är en viktig pusselbit i omställningen till mer klimatsmarta transporter. Därför kan Volkswagen Transportbilar nu erbjuda helt elektriska versioner av sina välkända och populära modeller. Företag som använder sina bilar i stadsmiljö eller inom ett begränsat geografiskt område har nu möjligheten att byta till tysta och helt utsläppsfria fordon.

”Det kan inte ha undgått någon att vi måste förändra vårt sätt att leva samtidigt som företag måste ställa om sina verksamheter för att vi ska nå uppsatta klimatmål. Därför gör hela Volkswagenkoncernen omfattande investeringar i elektrifiering och omställningar i produktionen för att minska miljöpåverkan genom bilens hela livslängd. Och nu har vi på Volkswagen Transportbilar äntligen nått fram till ett första viktigt delmål när vi kan erbjuda alla våra modeller som elbilar”, säger Maria Johnsson, Produkt- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

Volkswagen Transportbilars elbilsmodeller:

ABT e-Caddy:
Elversionen av Caddy tillverkas tillsammans med samarbetsföretaget ABT e-Line, som ansvarar för drivlinan. Byggd på det längre Maxi-chassit ger den ett generöst lastutrymme på drygt fyra kubikmeter. Under huven finns en elmotor på 83kW och batterikapaciteten ger en räckvidd på upp till 141 kilometer enligt WLTP. Klassledande släpvagnsvikt på 750 kg. ABT e-Caddy går även att få som personbil med plats för 5 personer.

ABT e-Transporter
Även Transporter tillverkas i en elversion av Volkswagens partner ABT e-Line. Precis som Caddy har den ett batteri på 37,3 kWh och en elmotor på 83 kW vilket ger pigga köregenskaper upp till maxhastigheten 120 km/h. Litiumjonbatterierna är kompakta och ryms under golvet. Lastutrymmet i e-Transporter är 6,7 m3 och lastkapaciteten cirka 1000 kg. Bilarna vi erbjuder i Sverige har dragkrok som standard med en maximal släpvagnsvikt på 750 kg.

e-Crafter
Volkswagen Transportbilars första elektiska modell lanserades 2018. Tack vare eldriften och lastkapaciteten är e-Crafter idealisk för bud-, paket- och varuleveranser i stadsmiljö. e-Crafter har anpassats för dessa förhållanden med sin motor på 136 hk (100 kW) och ett vridmoment på 290 Nm från stillastående. Litiumjonbatteriet på 35,8 kWh är helt integrerat i chassit vilket gör att hela lastvolymen på 10,7 m3 är användbar.

Miljöbonus på 60 000 kr
För att driva på utvecklingen mot mer miljövänliga bränslen har Sverige infört ett bonussystem som premierar dessa. Vid köp av ett helelektriskt fordon utgår en miljöbonus på 60 000 kr, samtidigt som bilar med förbränningsmotor straffas med högre vägskatt under de tre första åren. Allt det här innebär att det redan idag kan vara förmånligt att byta till en elbil.

Nu finns Caddy, Transporter och Crafter som elbilar
e-Crafter har funnits på marknaden sedan 2018 och är byggd från grunden av Volkswagen själva.
Caddy och Transporter konverteras till elbil av ABT e-Line

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Nya Amarok gör sig redo14.1.2022 19:10:33 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 14 januari 2022 – Nu närmar sig tidpunkten då Volkswagen Transportbilar kan visa upp helt nya Amarok för omvärlden. Till sommaren är det dags för världspremiär av denna historiskt omtyckta modell. Med tydlig och självsäker Volkswagen-design, både exteriört och interiört, siktar Amarok fortsatt in sig på premiumsegmentet av pickuper. Effektiva V6 TDI-motorer och en uppsjö av ny teknik säkerställer komfort, kraft och lastkapacitet, både på och utanför de asfalterade vägarna.

Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.29.9.2021 15:23:41 CEST | Pressmeddelande

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.