Nu flyttar hyresgästerna tillbaka till Ådalagatan

Sedan den stora explosionen på Ådalagatan i Linköping förra året har Stångåstadens fastighet på Ådalagatan 1 och 3 varit avspärrad, först för polisarbete och sedan för renovering. Nu är renoveringen färdig och hyresgästerna har äntligen flyttat in.

Bild på den nyrenoverade fastigheten på Ådalagatan 1 och 3. Foto: Satu Knape

-          Det känns fantastiskt bra att Ådalagatan nu är fyllt av hyresgäster igen. Det har varit en lång resa, från den första akuta fasen med att ta hand om alla hyresgäster och ordna evakueringsbostäder till den fortsatta renoveringen av fastigheten. Vi vet att många har längtat efter att få flytta tillbaka igen och därför känns det riktigt bra att kunna välkomna både gamla och nya hyresgäster hem, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Totalt drabbades 191 av Stångåstadens lägenheter i olika grad av explosionen på Ådalagatan den 7 juni 2019. Vissa kunde återvända till sina lägenheter samma kväll men hyresgästerna i 131 lägenheter fick tillfälligt boende under olika långa perioder. 69 lägenheter var evakuerade i mer än en vecka och 37 lägenheter på Ådalagatan 1 och 3 har varit evakuerade sedan explosionen. Totalt har 11 hyresgäster valt att flytta tillbaka till Ådalagatan 1 och 3. Resterande 26 är nya hyresgäster som flyttar in i fastigheten.

De större renoveringarna som har genomförts i fastigheten är:

• Omläggning och förstärkning av taket.
  • Nybyggnad och förstärkning av delar av fasaden.
  • Förstärkning och återuppbyggnad av stommen (mot detonationsplatsen).
  • Återställning av balkonger.
  • Byte, lagning och justering av fönster.
  • Byte av hiss på Ådalagatan 1.
  • Helrenovering av tio lägenheter.
  • Nytt värmesystem.

Bild på den nyrenoverade fastigheten på Ådalagatan 1 och 3. Foto: Satu Knape

Ebbepark – vi skapar framtidens stadsdel15.10.2020 13:36:19 CESTBlogginlägg

Tidigare i veckan hade vi en enklare invigning av ett mycket spännande showroom i Ebbepark. Det är både en utställning om historien bakom Ebbepark och om visionen framåt. Vi håller på att bygga en ny, unik stadsdel som också ska hjälpa oss att utveckla framtidens boende. Stångåstaden är en stor aktör och har en vision att ligga ett steg före. Då är det en självklarhet att vi måste vara med och bryta ny mark och investera i nya koncept, teknik och miljöer.

Äntligen återflytt i explosionsdrabbad fastighet2.10.2020 13:20:44 CESTBlogginlägg

Explosionen i centrala Linköping den 7 juni 2019 var en traumatisk händelse för hela staden och förstås allra mest för de som drabbades. Hos Stångåstaden fick nästan 200 lägenheter skador i olika omfattning. Ett stort antal hyresgäster evakuerades. Vissa hyresgäster fick komma hem redan efter några dagar när glassplittret sanerats och fönsterrutorna bytts ut. Andra fick vänta ett antal veckor på att komma hem. Allra värst drabbades de boende på Ådalagatan 1-3. De fastigheterna, med totalt 37 lägenheter, krävde omfattande renovering och reparationer. Den här veckan är äntligen återställningsarbetet klart och husen fylls med människor igen.

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?