Nu flyttar hyresgästerna tillbaka till Ådalagatan

Sedan den stora explosionen på Ådalagatan i Linköping förra året har Stångåstadens fastighet på Ådalagatan 1 och 3 varit avspärrad, först för polisarbete och sedan för renovering. Nu är renoveringen färdig och hyresgästerna har äntligen flyttat in.

Bild på den nyrenoverade fastigheten på Ådalagatan 1 och 3. Foto: Satu Knape

-          Det känns fantastiskt bra att Ådalagatan nu är fyllt av hyresgäster igen. Det har varit en lång resa, från den första akuta fasen med att ta hand om alla hyresgäster och ordna evakueringsbostäder till den fortsatta renoveringen av fastigheten. Vi vet att många har längtat efter att få flytta tillbaka igen och därför känns det riktigt bra att kunna välkomna både gamla och nya hyresgäster hem, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Totalt drabbades 191 av Stångåstadens lägenheter i olika grad av explosionen på Ådalagatan den 7 juni 2019. Vissa kunde återvända till sina lägenheter samma kväll men hyresgästerna i 131 lägenheter fick tillfälligt boende under olika långa perioder. 69 lägenheter var evakuerade i mer än en vecka och 37 lägenheter på Ådalagatan 1 och 3 har varit evakuerade sedan explosionen. Totalt har 11 hyresgäster valt att flytta tillbaka till Ådalagatan 1 och 3. Resterande 26 är nya hyresgäster som flyttar in i fastigheten.

De större renoveringarna som har genomförts i fastigheten är:

• Omläggning och förstärkning av taket.
  • Nybyggnad och förstärkning av delar av fasaden.
  • Förstärkning och återuppbyggnad av stommen (mot detonationsplatsen).
  • Återställning av balkonger.
  • Byte, lagning och justering av fönster.
  • Byte av hiss på Ådalagatan 1.
  • Helrenovering av tio lägenheter.
  • Nytt värmesystem.

Bild på den nyrenoverade fastigheten på Ådalagatan 1 och 3. Foto: Satu Knape

Steget före i bostadsbranschens förändringsresa3.12.2020 14:06:34 CETBlogginlägg

På Stångåstaden har vi en vision att vara steget före. Det styr oss både i hur vi agerar gentemot våra kunder och hur vi arbetar för att utveckla branschen. Bostadsbranschen är inne i en spännande förändringsresa som jag är övertygad om kommer accelerera under de kommande åren. I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare, smidigare och mer hållbar vardag.