Nu fungerar resorna igen hos Västtrafiks anropsstyrda trafik

Den tekniska störningen i Västtrafiks anropsstyrda trafik som påverkar sjukresor, färdtjänst och skoltaxi fortgår. Trots det hanterar Västtrafik situationen och löser alla resor och uppmanar inte längre resenärer att avvakta med att resa.
Västtrafik uppmanar inte längre någon att avvakta med sin resa eller avboka den. Fotograf: Thomas Harrysson.

Sedan måndagsmorgonen har det varit problem med Västtrafiks anropsstyrda trafik, vilket innefattar sjukresor, färdtjänst och skoltaxi, främst i Fyrbodal och Göteborgsregionen. Nu har Västtrafik tillsammans med de berörda trafikföretagen och deras ledningscentraler hittat en lösning och resenärer uppmanas inte längre att avvakta med att boka sin resa.

– Vi löser alla resor nu, men eftersom vi fortfarande har viss manuell hantering kan det fortfarande uppstå förseningar, säger Åsa Björk, kommunikationsansvarig, anropsstyrd trafik.

De tekniska störningarna beror på en IT-attack hos en systemleverantör till flera av Västtrafiks trafikföretag.

Västtrafik utför sjukresor i hela regionen och färdtjänst och skoltaxi åt samtliga regionens kommuner utom Göteborg, Borås, Tranemo och Ulricehamn.

Åsa Björk, kommunikationsansvarig, anropsstyrd trafik. Fotograf: Thomas Harrysson.