Nu har Lotta en egen spårvagn

En av våra mest folkkära programledare har nu gjort sig ett namn i ytterligare sammanhang. Lotta Engberg – så heter numera en av Göteborgs spårvagnar.

Foto:Tommy Holl

Sedan 1879 har de rullat på gator och torg i Göteborg. Transporterat stora som små, blivit en tydlig symbol för landets näst största stad.

Framöver kommer en av vagnarna att prydas av en programledare för BingoLotto. Lotta Engberg får av Göteborgs Spårvägar kulturpriset för 2021 (liten försening på grund av covid).

Den helt nya modellen, M33, är konstruerad så att det finns förarhytt både fram och bak. Oavsett vilket på vilket håll den körs står det sålunda ett speciellt namn i prydlig skrivstil i båda ändar.

–  Det är naturligtvis oerhört hedrande och stort att få den här utmärkelsen och en egen spårvagn med mitt namn, sa Lotta, som senare skulle få göra premiärturen med sitt ekipage.

Från vagnhallen i Gårda till Liseberg, genom stan och med Drottningtorget som slutstation, där den publika ceremonin genomfördes i strålande högsommarväder.

Om världens bästa Lotta var nervös?

Absolut inte.

– Jag har faktiskt körkort för bil, buss, lastbil och motorcykel. Dock inte för spårvagn. Men det ska nog gå bra. Jag vet också att varenda förare som är ute i stan och kör är förvarnade.

Göteborgs spårvagnar bär namn på kända göteborgsprofiler. År 1992 döptes 150 vagnar i och med en tävling, exempelvis fick två före detta programledare sina namn förevigade, Leif ”Loket” Olsson och Ingvar Oldsberg. 1996 instiftades Kulturpriset, där vinnaren, utöver äran att namnge en vagn, får 10 000 kronor samt en skulptur signerad Carl Johan Skogh. Bakom utmärkelsen står Göteborgs Spårvägar tillsammans med Göteborgs Stad Kulturnämnd.

– Det betyder mycket för mig. Jag är ju en flicka från Pajala, som har kommit hit och får bo i detta fantastiska Göteborg, nu ska jag få en spårvagn tillägnad mig, det känns underbart.

– Vi på Göteborgs Spårvägar tycker mycket om kvalité. Det representerar även du, Lotta, förklarade Hans Nilsson, vd på GSAB.

Foto:Tommy Holl

Malena Ernman & Philip Jalmelid i Bingolotto12.5.2022 17:04:09 CEST | Pressmeddelande

Med sina enastående röster har både Malena Ernman och Philip Jalmelid en förmåga att fullständigt trollbinda sin publik. Malena är sedan länge etablerad som en av Operasveriges största stjärnor, medan Philip ständigt briljerar i de största av succémusikaler. I sommar är Malena och Philip aktuella med finalföreställningarna av den hyllade uppsättningen ”Så som i Himmelen”. Den 15 maj gästar de BingoLotto!