Nu införs en årlig museihelg: Älskade museer

Riksförbundet Sveriges Museer firar nu att landets museer öppnat upp igen med införandet av en årlig museihelg. Som inledning på höstlovet den 30-31 oktober genomförs för första gången “Älskade museer” runt om i hela Sverige.

– En samlad museibransch firar att vi har öppet igen genom en nationell museihelg. Kulturen har saknat sina besökare och ser verkligen fram emot höstlovet, som blir det första lovet på länge då museerna kan välkomna besökare utan begränsningar. Museerna kommer dock att fortsätta arbeta med att skapa trygga platser för besökarna, säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare Sveriges Museer.

På torsdagen publicerar Sveriges Museer en lista med museernas aktiviteter på sin hemsida www.sverigesmuseer.se inför museihelgen.

---

Bifogat nedan finns en ett exceldokument (Aktiviteter Älskade museer) med listan på aktiviteter, så att du som journalist kan hitta och kontakta de museer nära dig som arrangerar aktiviteter under museihelgen och efterföljande höstlov.