Myndigheten för press, radio och tv

Nu kan du söka stöd för lokal journalistik för 2020

Dela

Ansökningsomgången för stöd för lokal journalistik 2020 är öppen mellan 10 februari och 31 mars 2020. Stöd kan sökas för journalistisk bevakning av områden med svag bevakning. Du ansöker via e-tjänsten på Myndigheten för press, radio och tv:s webbplats.

Stöd för lokal journalistik är en stödform som ingår i mediestödet och kan lämnas för journalistisk bevakning av svagt bevakade områden. Alla nyhetsmedier vars främsta uppgift är att bedriva nyhetsbevakning kan söka detta mediestöd. Stöd för lokal journalistik delades ut första gången 2019.

   - Vi märkte av ett stort intresse för stödet vid förra årets ansökningsomgång och väntar oss att ännu fler medier kommer att söka i år, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör vid Myndigheten för press, radio och tv. Stödet fyller ett behov, redan efter första året har vi sett utökad bevakning i områden som tidigare betraktades som vita fläckar.

Ansökningsomgången pågår mellan den 10 februari och den 31 mars. Ansökan lämnas genom myndighetens e-tjänster på www.mprt.se. Du hittar mer infomration om stödet och hur ansökan går till här.

För mer information kontakta 

registrator@mprt.se eller 08-580 070 00.

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum