Myndigheten för press, radio och tv

Nu kan nyhetsmedier söka stöd för den redaktionella verksamheten

Dela

Myndigheten för press, radio och tv öppnar nu en ansökningsomgång för ett nytt redaktionsstöd till allmänna nyhetsmedier. Det finns totalt 500 miljoner kronor att fördela i år.

Regeringen har infört ett nytt stöd inom mediestödsförordningen (2008:2053) som kan ges till allmänna nyhetsmedier som har behov av ekonomiskt stöd för sin redaktionella verksamhet. Stödet kan sökas för alla typer av allmänna nyhetsmedier som dagspress, gratistidningar, webbaserade medier eller nyhetsverksamheten inom radio- och tv.

För i år har MPRT fått 500 miljoner kronor att fördela genom stödformen. Syftet med stödet är att förbättra förutsättningarna för nyhetsförmedling och kommer att kunna sökas både i år och framöver.

Ansökningsomgången kommer att vara öppen till den 15 oktober.

Nyckelord

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum