Nu kommer årets mest virala sneakers till Sverige: Lidl firar butik 200 med sneakersuccé

Just nu firar Lidl att man öppnar sin 200e butik i Sverige. För att högtidlighålla jubileet kommer den internationella succén - Lidls egen sneaker, att säljas i en mycket limiterad upplaga. Försäljningen pågår under två dagar, den 19 och 20 november, i Lidls 200 butiker. Skorna kommer kosta 149 kronor.

I dagarna öppnar Lidl sin 200e butik i Sverige, ett viktigt steg i kedjans ambitioner att växa på den svenska marknaden. I samband med jubileet tar man nu sin internationella sneaker-succé till Sverige. Hajpen har under året varit enorm runt om i Europa – i Finland sålde skorna slut på bara några minuter. Den redan kultförklarade sneakern kommer att säljas under två dagar runt om i landets 200 Lidl-butiker.

- Vi vill ge våra kunder något extra i samband med firandet. Vad passar då bättre än att ta Lidl-sneakern, som har blivit en internationell succé och sålt slut på flera marknader, direkt till Sverige? I Finland till exempel, sålde de slut på 10 minuter! Vi förväntar oss att de kommer bli en stor succé även här i Sverige, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör vid Lidl Sverige.

Lidl-sneakern går i varumärkets ikoniska färger; gult, blått och rött och finns i storlekarna 37 – 46. Ett par kostar 149 kronor. Sneakern har bland annat funnits till försäljning på den finska auktionssajten Tori för otroliga 5 400 euro (ca 56 000 kr) och finns dessutom på eBay till försäljning för 499 dollar (ca 4 500 kronor).

- Lidl-sneakern har blivit ett fenomen och ett måste för den som vill ha något utöver det vanliga. Det här är definitivt sneakern som skiljer sig från mängden, avslutar Bella Goldman.

Utöver Lidl-sneakers finns även tofflor och sportstrumpor. Lidl-tofflorna kostar 59,90 kr och finns i storlekarna 37 – 46. Sportstrumpor finns i storlekarna 35 – 46 och kostar 29,90 för två par. Försäljningen startar i samband med att butikerna öppnar den 19 november och pågår så länge lagret räcker, dock längst till den 20 november.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.