Nu kommer Sveriges första hotellsvit på hjul

När coronaviruset uppmanar oss att semestra på hemmaplan och på avstånd från andra så ökar intresset för att semestra på hjul. Volkswagen Transportbilar går därför ihop med Petter Stordalens Hobo Hotel och erbjuder resenärer ett unikt erbjudande - ett rullande hotellrum att köra var man vill. ‘Hotel California’ går att boka från klockan 14:00 idag.

Stockholm 17 juni 2020 – Under juli månad rullar, bokstavligen talat, konceptet 'Hotel California' ut. Med husbilarna California och Grand California vill Volkswagen Transportbilar och Hobo Hotel ge svenskarna möjlighet att kunna semestra vart man själv vill och samtidigt ta hotellstandarden med sig på resan. Under fem veckor finns campingbilar, inredda som hotellsviter bokningsbara på hotelcalifornia.se eller direkt på www.hobo.se till ett pris från 5900 sek. Förutom all tänkbar bekvämlighet, så ingår en specialmeny signerad Frida Ronge, kreativ ledare på restaurangen TAK.

”På grund av covid-19 och inställda utlandssemestrar har svenskarnas intresse för husbilar ökat markant de senaste månaderna och vi märker helt nya potentiella kunder. Att semestra med husbil är ett smidigt sätt att uppleva Sverige på och samarbetet med Hobo gör att våra husbilar sätts i en extra unik kontext, detta känns modernt och spännande,” säger Maria Johnsson, Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar

”Nu mer än någonsin behöver man optimera sin kreativitet, hitta nya affärsmöjligheter och ha mod att våga ta oprövade vägar för att leverera relevans för sin målgrupp. Samarbetet med Volkswagen Transportbilar och restaurang TAK har landat i en fantastisk möjlighet för Hobo att kunna erbjuda ännu ett alternativ till sin semester i sommar,” säger Lotta Brattin, VD på Hobo

"Att vakna upp på en helt öde plats, och i gryningen laga gröt på gaskök är lika mycket lyx som ett restaurangbesök på en finkrog för mig idag. När jag fick frågan om vi kunde sätta ihop en matkasse med tillhörande meny till Hotel California gick jag verkligen igång. Känslan att dra iväg i en Folkabuss med hotellstandard och dessutom ha frukost och middagar planerade är obeskrivligt bra. Jag tror inte man kan få en bättre semesterupplevelse än så i sommar”, säger Frida Ronge, kreativ ledare på restaurang TAK

Hur ‘Hotel California’ funkar:

- De två husbilarna, California och Grand California, finns att boka på HotelCalifornia.se mellan 7 juli - 10 augusti till ett pris från 5900 sek. I priset ingår halvpension för två, en tank drivmedel, städning samt allt annat ett bra hotellrum innehåller. Europcar är ansvarig biluthyrningspart.

- Man kan boka antingen 2 nätter eller 3 nätter, maxantal för California är 4 vuxna och för Grand California 2 vuxna och 2 barn.

- Gäster checkar in vid Hobos reception mellan 15:00-16:00 och får sedan bilnycklar, instruktioner samt en matkasse med restaurang TAK och Frida Ronges specialmeny.

- Bilen lämnas sedan tillbaka vid Hobo Hotels reception på utcheckningsdagen mellan kl 10:00-11:00.

Detta ingår:

- En fullt utrustad husbil med allt som ett designhotell kan erbjuda; krispiga lakan, täcke, kuddar, morgonrock, tofflor, hårfön, högtalare etc.

- En specialkomponerad meny av stjärnkocken Frida Ronge med frukostar och middagar för hela uthyrningsperioden. Exempel på rätter: maxad havregrynsgröt med blåbär, mosad banan, mandelsmör och granola & ingefära shot. samt Svamp ramen med äggnudlar, stekt svamp och tofu, salladslök, nori, chiliolja och koriander.

För högupplösta bilder besök fullständigt presskit på Dropbox.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CESTPressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.