Nu lanseras branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser

Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.
På D-Congress i Göteborg den 27 oktober 2021 samlade Svensk Handels dotterbolag Svensk Digital Handel och ASTER tio e-handelsföretag och tio transportörer till en workshop för att diskutera förutsättningarna för att forma en gemensam definition kring vad en fossilfri leverans är. Nu på dagen ett år senare är branschöverenskommelsen klar och tillgänglig för påskrift hos Svensk Handel. Att bli en del av detta samarbete är kostnadsfritt och baseras på ett avtal mellan e-handlare och transportör för att möjliggöra fossilfria leveranser till konsumenterna.
- För Svensk Handel är det viktigt att driva på utvecklingen mot mer hållbara e-handelsleveranser. Det stora intresset och uppslutningen när vi utvecklade branschöverenskommelsen gör att vi förväntar oss att det är många handlare och transportörer som skriver på för att gå före och visa vägen för fler fossilfria e-handelstransporter, säger Per Ljungberg, tillträdande Chief Innovation Officer på Svensk Handel.
Branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort. Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.
- För att skapa en mer hållbar e-handel krävs den här sortens samarbeten, där branschen sluter upp tillsammans. Vi är jätteglada över att få möjligheten att jobba med så engagerade handlare och transportörer. Branschöverenskommelsen förklarar vad en fossilfri leverans är och alla som är en del av logistikkedjan kan därför erbjuda konsumenter transparens kring vad det är för leveransalternativ de väljer. På ASTER hoppas vi att branschöverenskommelsen för fossilfri leverans är den första av många gemensamma uppgörelser för en mer hållbar e-handel, säger Josephine Darlington, ansvarig på ASTER.
Arbetet har drivits gemensamt av Svensk Digital Handel och ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce) tillsammans med handlare och transportörer.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

