Nu lanseras Carswipe – tjänsten för säkra bilaffärer för privatpersoner

Carswipe, tjänsten som ska göra det både enklare och säkrare för privatpersoner att sälja och köpa begagnade bilar, går nu live. Fokus kommer inledningsvis att ligga på Skåne och stor-Stockholm men kommer inom kort att inkludera hela landet.
Carswipe är en plattform där privatpersoner kan göra säkra bilaffärer utan att behöva oroa sig för bedrägerier, dolda fel eller merkostnader. Upplägget fungerar som så att en privatperson lägger upp en annons på den bil som ska säljas. Den som är spekulant på bilen lägger sedan ett bud som säljaren har 24 timmar på sig att svara på. Annonsen betalas endast om objektet blir sålt och prismodellen är transparent gentemot samtliga användare.

- Vi startade Carswipe då vi saknade en säker e-handelsplattform för bilhandel mellan privatpersoner. Många avstår att köpa sin bil från en privatperson just på grund av att de är oroliga för att bli lurade. På Carswipe har vi integrerat alla element som behövs för en säker bilaffär – du legitimerar dig med Bank-ID och inga pengar förs över innan bägge parter är överens och affären är avslutad, säger Ivan Boberg Jovanovic, VD och medgrundare till Carswipe.

Tidigare har den som velat köpa en begagnad bil av en privatperson blivit hänvisad till traditionella marknadsplatser eller annonser som inte kunnat garantera vare sig säkerhet eller några garantier, något som gjort att många vänt sig till bilhandlare som i de flesta fall innebär en merkostnad på cirka 15 procent.

- Vi vill att man ska kunna känna sig minst lika säker – om inte säkrare – om man väljer att köpa en begagnad bil från en privatperson som från en bilhandlare, säger Peter Persson, CMO och medgrundare till Carswipe.

I vintras gick Swedish House Mafia-profilen Steve Angello och Affärsänglarna i Malmö in som investerare och inom kort kommer bolaget, som idag värderas till cirka 25–30 miljoner kronor, att öppna en ny investeringsrunda. I dagsläget samarbetar Carswipe med tio partners, bland annat Opus Bilprovning, Trygghansa och North Projects, för att göra bilaffären såväl tryggare som enklare. Samtliga bilar som säljs via Carswipe kommer med försäkring, garanti och hemleverans.

- Vår förhoppning är att vi kommer att kunna förändra den bild många har när det gäller köp och försäljning av begagnade bilar mellan privatpersoner; vi vill inte att det ska vara något som man oroar sig för, utan tvärtom något man ser fram emot. Vi hoppas att vi med den kunskap och erfarenhet vi har ska kunna bidra till att revolutionera bilbranschen för alla, säger Ivan Boberg Jovanovic.

Carswipe
Stora Varvsgatan 6A

Carswipe är ett techbolag grundat i Malmö av Ivan Boberg Jovanovic, Peter Persson och Johan Malmberg. Med syftet att förenkla och modernisera bilbranschen, vill man underlätta för privatpersoner att göra bilaffärer online. För mer information, se www.carswipe.se