Nu lanseras TT:s valkompass

Årets valkompass lanseras i morgon och är högaktuell ända till valdagen den 9 september. Kompassen, som gjort stor succé vid tidigare val, publiceras i år på rekordmånga sajter. Valkompassen låter dig svara på ett antal politiska sakfrågor och därefter får du ett resultat som visar vilka partier du sympatiserar mest med.

En stor nyhet i årets valkompass är att fördjupningstexterna till varje fråga har ersatts av korta explainervideor.

- Om man tar en starkare ställning i sina svar blir resultatet tydligare. I förra kompassen märkte vi att få läste texterna. Nu ville vi göra det annorlunda med explainers och gensvaret från kunder och testanvändare har varit fantastiskt, säger Martin Levy, produktchef på TT Nyhetsbyrån.

En annan nyhet i årets valkompass är möjligheten för kunder att anpassa både utseende och innehåll, vilket gör att det kommer att se annorlunda ut på de mediers och intresseorganisationers sajter som publicerar valkompassen.

För fjärde gången tar TT Nyhetsbyrån fram en valkompass.

Valkompassen hjälper väljarna att hitta rätt bland partierna i riksdagsvalet. Den talar inte om hur användaren ska rösta, men pekar ut åt vilket håll intresset kan riktas. Valkompassen kommer att uppdateras under valrörelsen när nya sakfrågor blir aktuella.

Precis som vid tidigare valår tas kompassen fram av TT Nyhetsbyrån i samarbete med Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet, och Christer Isaksson, författare och journalist med svensk politik som specialitet.

TT Nyhetsbyråns valkompass går live torsdagen den 19 april.

Fakta om valkompassen

När du gör valkompassen får du svara på 25 särskiljande politiska sakfrågor. Därefter rangordnas dina partisympatier i procentsatser utifrån hur du svarat. Frågorna är utvalda som representativa för den aktuella politiska debatten och är tänkta att skilja ut partierna från varandra. Dessutom är någon eller några av respektive partis främsta frågor inkluderade.

Partiernas exakta ställningstaganden är inte alltid lätta att bestämma. TT Nyhetsbyrån har tillsammans med Christer Isaksson och Tommy Möller undersökt vad partierna har sagt i sina program och i olika utspel, hur de faktiskt agerat, men har också utgått från vad några av deras främsta företrädare svarat när de har gjort valkompassen. Valkompassen ersätter naturligtvis inte väljarens eget ansvar för att hitta fram till ”rätt” parti. Det är mycket som påverkar oss när vi väljer parti på valdagen – inte bara åsikter i sakfrågor och valkompassens datorsimulerade svarsresultat.

Valkompassen är framtagen av TT Nyhetsbyrån tillsammans med Christer Isaksson och Tommy Möller. Isaksson är journalist och författare med politik som huvudintresse, Möller är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet. De har lång erfarenhet av att arbeta med valkompasser och har gjort sådana sedan 2002 års val.

För frågor, kontakta

Martin Levy, produktchef, TT Nyhetsbyrån
martin.levy@tt.se, 073-150 00 22

Martin Levy, Christer Isaksson och Tommy Möller under arbete med Valkompassen 2018. Foto: Claudio Bresciani/TT