Nu öppnar ansökan om ersättning för riskgrupper som inte kan arbeta på grund av covid-19

Idag öppnar Försäkringskassan ansökan om ersättning för de personer som måste avstå arbete på grund av att de tillhör en definierad riskgrupp för covid-19. Det är möjligt att söka denna ersättning retroaktivt för tid från den 1 juli och fram till den 30 september.

– Vi förstår att detta är efterlängtat och att många varit frustrerade över att de inte kunnat söka förrän nu, men jag kan försäkra att vi arbetat så snabbt vi kunnat för att få detta på plats. Normalt sett kräver en ny försäkring betydligt längre förberedelsetid än de två månader vi haft på oss, säger Ola Kristiansson, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan.

Den som tillhör en riskgrupp för covid-19, och helt eller delvis måste avstå från att arbeta för att inte riskera att smittas på jobbet, kan ansöka om ersättning från Försäkringskassan. Den sökande måste kunna visa ett läkarintyg som styrker att denne tillhör någon av de riskgrupper för covid-19 som regeringen har beslutat kan ha rätt till ersättning.

Det gäller den som har en anställning eller är egenföretagare och som inte har möjlighet att arbeta hemifrån. Det krävs att arbetsgivaren inte kan erbjuda andra arbetsuppgifter eller att det i övrigt inte går att anpassa arbetssituationen så att smittspridning kan undvikas.

Det gäller även den som är behovsanställd och har varit tvungen att avstå från inbokade arbetspass på grund av smittrisk.

Ersättningen gäller för perioden 1 juli–30 september och betalas ut med ett schablonbelopp på som mest 804 kronor före skatt per dag under max 90 dagar. Det går att söka för hela dagen eller delar av dagen.

Kontakt:
Försäkringskassans presstjänst, 010-116 98 88.

Mer information hittar du på vår samlingssida om corona

Personlig assistans måltavla för organiserad brottslighet24.9.2020 10:04:50 CESTPressmeddelande

Marknaden för personlig assistans är brottsutsatt. En relativt låg upptäcktsrisk i kombination med möjlighet till stor ekonomisk vinning skapar en attraktiv måltavla för organiserad brottslighet. Brottsupplägg som illegalt arbete, skenanställningar, arbetskraftsexploatering och upplägg med pappersassistenter förekommer. Det är några av slutsatserna som presenteras i en myndighetsgemensam strategisk rapport.

Stressrelaterad psykisk ohälsa: 41 procent högre risk för kvinnor8.9.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Psykiatriska diagnoser leder till längre sjukskrivningar än de flesta andra sjukdomar och sjukfallslängden relaterad till psykisk ohälsa har ökat över tid. Den stressrelaterade psykiska ohälsan står för en allt större del av sjukskrivningarna i psykiatrisk diagnos, till exempel utmattningssyndrom, vilket ofta innebär halvårslånga sjukskrivningar. Dessutom drabbas yngre kvinnor oftare än andra, och vissa yrkesgrupper, både bland hög- och lågutbildade, löper högre risk att drabbas av psykisk ohälsa – det visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Statens utgifter för socialförsäkringen ökar kraftigt med covid-1927.7.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Statens utgifter för socialförsäkringen väntas öka under 2020 enligt Försäkringskassans senaste prognos. Kostnaderna drivs bland annat av regeländringar som ersättning för höga sjuklönekostnader samt ett kraftigt ökat antal ansökningar inom sjukpenning och tillfällig föräldrapenning. År 2019 uppgick utgifterna för socialförsäkringen till 218 miljarder kronor. Under 2020 beräknas utgifterna att öka med cirka 30 miljarder på grund av coronapandemin. Detta är 19 miljarder kronor mer än tidigare beräknat.