Nu öppnar IKEA sin unika citybutik mitt i Malmö

Idag den 7 april är det äntligen dags för IKEA att öppna sin första citybutik någonsin i Sverige på Triangelns köpcentrum mitt i Malmö. Fokus ligger på mindre heminredningsprodukter som textilier, dekoration och säsongsrelaterade produkter för hemmet. I ett första skede kommer IKEA att driva butiken under cirka ett år för att därefter utvärdera hur den tagits emot av Malmöborna.

Idag den 7 april öppnar IKEA sin första citybutik någonsin i Sverige på Triangelns köpcentrum mitt i Malmö. Med ett brett utbud av hållbara och väldesignade heminredningsprodukter till ett bra pris mitt i stan vill IKEA komma närmare ännu fler av Malmöborna.

Med den nästan 800 kvadratmeter stora butiken kan IKEA komma närmare människor i deras vardag och därmed bli mer tillgängliga för kunderna. Fokus i den nya citybutiken ligger på inspirerande, prisvärda och hållbara produkter av mindre storlek. Som textilier, dekoration, accessoarer och säsongsrelaterade produkter som kan skapa ett mer trivsamt hem för Malmöborna. Alla produkter som går att ta med sig hem får därmed plats i den blåa IKEA-kassen.

- Med ett brett utbud av hållbara och väldesignade heminredningsprodukter till ett bra pris mitt i stan vill vi komma närmare ännu fler av Malmöborna. Butiken har fokus på dekoration och mindre heminredningsprodukter, men självklart kan man även här köpa allt i IKEAs sortiment med hjälp av våra medarbetare på plats, säger Tobias Bogefors, varuhuschef på IKEA i Malmö.

Planen är att i ett första skede driva butiken under cirka ett år för att därefter utvärdera hur den tagits emot av Malmöborna.

Som en del i en större satsning på Malmö

Butiken är del av en större satsning som IKEA gör i Malmöregionen. Just nu byggs varuhuset i Svågertorp om till ett unikt center för livet hemma. Här ska besökare erbjudas en helt ny shoppingupplevelse tack vare ett brett utbud av mat och mötesplatser där kunderna, utöver shopping, även får möjlighet att reparera sina egna möbler eller lära sig mer om allt från odling till inredning.

- Vi testar flera olika format över hela Sverige. Tack vare vår nya butik mitt i Malmö kan vi nu möta våra kunder och deras krav på tillgänglighet, personliga möten och hållbara produkter till ett lågt pris på ett nytt och lite annorlunda sätt. Vi kommer närmare fler kunder – på deras villkor, säger Lena Herder, landschef på IKEA Sverige.

Många Malmöbor valde att dyka upp när IKEA Idag den 7 april öppnade sin första citybutik någonsin i Sverige på Triangelns köpcentrum mitt i Malmö.
Helena Bruzaeus Graffner, marknadschef på IKEA i Malmö.
Idag den 7 april är det äntligen dags för IKEA att öppna sin första citybutik någonsin i Sverige på Triangelns köpcentrum mitt i Malmö. Med ett brett utbud av hållbara och väldesignade heminredningsprodukter till ett bra pris mitt i stan vill IKEA komma närmare ännu fler av Malmöborna.
Butiken på Triangeln har fokus på dekoration och mindre heminredningsprodukter, men självklart kan man även här köpa allt i IKEAs sortiment med hjälp av IKEAs medarbetare på plats.
Tobias Bogefors, varuhuschef på IKEA i Malmö.
Lena Herder, landschef på IKEA Sverige, inne på det ännu inte färdiga cityvaruhuset på Gallerian i Stockholm.

Finalisterna i IKEAs globala arkitektur-tävling utsedda     29.4.2022 13:40:07 CEST | Pressmeddelande

Tre finalister har nu utsetts i den globala tävlingenför arkitekt-studenter som IKEA* utlyste tidigare i vår. Uppgiften som studenter över hela världen tog sig an gick ut på att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.