Nu samlas samhällsbyggnadssektorn kring Färdplan 2045

Implementeringen av ”Färdplan 2045 - en hållbar, klimatneutral och konkurrenskraftig bygg- och anläggningssektor” tar nästa steg framåt. Samarbetet breddas och tempot ökas när fler organisationer kliver in och delar på ansvaret.

Birgitta Govén, energiexpert, Byggföretagen.

- Åtaganden enligt Färdplanen ska uppfyllas och målet om en fossilfri och konkurrenskraftig samhällsbyggarsektor nås. Vi ser fram emot att samverka med representanter från hela värdekedjan för att skapa värde för de aktörer som vill driva hela sektorn mot ett hållbart samhällsbyggande, säger Birgitta Govén, energiexpert, Byggföretagen.

Organisationerna som tillsammans kommer att utveckla Färdplansarbetet är:

• Byggföretagen
  • Byggherrarna
  • Byggmaterialindustrierna
  • Fastighetsägarna
  • Innovationsföretagen
  • Installatörsföretagen
  • Sveriges Allmännytta
  • Trafikverket

För att uppmärksamma det breddade samarbetet och fortsätta det goda arbetet inom Färdplanen ordnas den 2 november en digital konferens där goda exempel från olika delar av branschen visas upp.

För mer information om Färdplan 2045: https://byggforetagen.se/fardplan-2045/

Birgitta Govén, energiexpert, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggnads hotar med strejk för att få mer än märket och förbjuda seriösa bemanningsföretag18.11.2020 10:25:33 CETPressmeddelande

Byggnads har idag varslat om strejk i byggbranschen från den 27 november. Skälet är att man vill ha mer än märket. - Vi är överens om att vi vill ha ordning och reda i en sund byggbransch. Därför har vi lagt konkreta förslag på ett utökat huvudentreprenörsansvar med en uppsnabbad process och en utökad granskning. Men vi kan inte skriva en överenskommelse som kan stå i strid med svensk lag på det sätt som Byggnads föreslår. Därför förstår vi inte varför man väljer att varsla om strejk mitt under brinnande coronapandemi, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.