Nu ska även hårdplast sorteras

Tidigare har kunder som besökt återvinningscentralerna i Linköping slängt hårdplast i containrar för förbränning. Men från och med idag, måndagen den 18 oktober, kommer kunderna som besöker Tekniska verkens återvinningscentraler, att sortera plasten som sedan kan återvinnas.

- Våra plockanalyser på återvinningscentralerna visar att cirka 500 ton (7 procent) hårdplast går till energiåtervinning, och det vill vi ändra på. Vi jobbar för att bli världens mest resurseffektiva region och strävar mot att hamna högre upp i den så kallade avfallstrappan, så att mer ska återbrukas och återvinnas. Därför inför vi nu en ny sorteringsrutin för hårdplast som vi hoppas Linköpingsborna ska uppskatta, säger Johan Borg

På återvinningscentralerna Ullstämma, Gärstad och Malmen kan alla Linköpingsbor lämna sitt grovavfall. Tidigare har hårdplast sorterats som brännbart avfall, medan plastförpackningar har sorterats ut för att återvinnas.Plastförpackningar har ett eget insamlingssystem och de ska fortsätta återvinnas på samma sätt som tidigare. Men nu ska alltså så mycket som möjligt av övrig hårdplast också materialåtervinnas och det är därför viktigt att den sorteras på rätt sätt.

Hårdplasten kommer att hanteras i ytterligare ett steg på plats av vår utbildade personal för att så mycket som möjligt ska kunna lämnas vidare för materialåtervinning, säger Johan Borg.

Exempel på hårdplast:
Uttjänta eller trasiga plastmöbler
Leksaker som inte innehåller batterier.
Tvättkorgar av hårdplast

På återvinningscentralerna finns nya skyltar som hjälper kunderna att sortera rätt, samt personal som gärna hjälper till om det behövs.

Här finns Tekniska verkens sorteringsguide.

Johan Borg, Avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken, 013-20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.