Nu skrotar Region Stockholm nätläkarnas gräddfil

Den 22 februari klubbas nya regler för nätläkare i Region Stockholm, en fråga som Vänsterpartiet drivit hårt i förhandlingar med regionens nya styre. De extra pengar som nätläkarna får när de träffar andra vårdcentralers patienter tas bort och ersättningen för videosamtal sänks. Ett viktigt steg mot en mer behovsstyrd vård, anser Vänsterpartiet.
Foto: Anna Drvnik

Vänsterpartiet har, tillsammans med det nya styret för Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet kommit överens om nya regler för nätläkare som verkar inom regionen.

Den 22 februari antar regionens primärvårdsnämnd, som bland annat beslutar om vårdcentralernas verksamhet och ersättningar, ett nytt förfrågningsunderlag för primärvården där styrning av nätläkarnas ersättningar ingår. De nya reglerna börjar gälla den 1 maj 2023.

– Vi är väldigt glada att den här delen av det 44-punktsprogram för Region Stockholm som Vänsterpartiet har kommit överens om med regionens styre nu blir verklighet. Det är något vi har kämpat för länge, säger Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Region Stockholm har haft problem med höga kostnader för digitala vårdgivare de senaste åren. Varje år betalar regionen ut hundratals miljoner till bolagen. Det beror till stor del på den extra ersättning för nätläkare som tar emot patienter som inte har någon husläkare eller som är listade hos en annan vårdcentral. För detta har nätläkare fått 300 kronor extra för ett videobesök. Denna så kallade inomlänsersättning tas nu bort av regionen i det nya förfrågningsunderlaget.

– Videobesök är en viktig del av vårdutbudet. Men eftersom utvärderingar har visat att nätläkarna kostar regionen stora summor och oftast nyttjas av rikare personer med lättare åkommor är det viktigt att styra resurserna rätt, dit de bäst behövs som mest, säger Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Ersättningsnivån för videobesök generellt kommer också att ses över. I nuläget gäller att digitala möten ersätts lika högt som fysiska möten. I denna överenskommelse sänks ersättningen för videobesök till 80 procent av ett fysiskt möte, då dessa besök de facto kräver mindre resurser än ett fysiskt möte.

– Vård ska ges efter behov och skattemedel ska användas rätt. Det här blir ett viktigt första steg att se till att hela primärvården blir mer behovsstyrd, säger Jonas Lindberg, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Foto: Anna Drvnik