Vimla

Nu släpps julklappen barn egentligen vill ha – skärmtid.

Dela
Mössor, matkassar, bakmaskiner och mobillådor. Sedan 1988 utlyser branschorganisationen Svensk Handel vad de bedömer är årets julklapp. Men är det verkligen representativt för vad vi önskar oss? För att påminna om att julen är barnens högtid lanserar Vimla nu sin egen variant av årets julklapp, ett presentkort på extra skärmtid.

Svensk Handel har sedan 1988 utsett Årets Julklapp. Då var det en bakmaskin, 2003 var det mössan, 2011 blev det matkassen och i år blev det alltså det stickade plagget. Årets julklapp är tänkt att vara en analys av aktuella konsumentbeteende och en spegling av rådande handelstrender. De utvalda julklapparna är dock sällan något som står högt upp på önskelistorna hos de som julen främst är till för. Barnen. Ett faktum som Vimla tagit fasta på när de nu introducerar sin alternativa julklapp för 2022. 

– Julen är barnens högtid och på riktigt, vilket barn vill ha ett par stickade långkallingar på julafton? Därför har vi på Vimla valt att utmana Svensk Handels tomtemonopol och utse en julklapp som varenda unge där ute faktiskt vill ha. Nämligen skärmtid, säger Ida-Cecilia Musilová, varumärkesansvarig på Vimla.

Skärmtid är en fråga som ständigt diskuteras bland föräldrar och forskare runt om i landet. Med initiativet vill Vimla slå hål på några av de myter som finns kring barn och internet. Som att skärmtid alltid skulle vara dåligt eller att en hög internetanvändning skulle leda till ett större utanförskap. En av de som forskat längst på området är den prisbelönta svensken Elza Dunkels som har bedrivit studier om barns och ungas nätanvändning sedan slutet av 1990-talet.

– Vi ska inte begränsa våra barns mobilanvändande. Det finns till exempel inga källor eller forskning som stödjer teorin om skärmtid. Det går inte att säga att; så många timmar ska ett barn använda mobilen för att må bra. Vissa mår bra av att använda sin mobil flera timmar om dagen, medan andra inte har samma behov, säger Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete och författare till boken “Skärmstark”.

Presentkortet på skärmtid är tänkt att kunna användas när som helst barnen vill ha extra skärmtid (dock inte innan läggdags). På baksidan finns stämplar som enkelt kan kryssas över, 1 timme åt gången, 10 timmar totalt. I paketet ingår också en handbok om barn och internet framtagen tillsammans med prisbelönta forskaren Elza Dunkels. 

– Vi måste sluta behandla skärmtid som något farligt. Undersökningen Svenskarna och internet visade att hälften av alla barn mellan 8–19 år känner sig utanför på grund av för lite skärmtid. Ungas sociala liv sker alltmer online, så är det bara. Den medföljande handboken blir ett sätt att öppna upp för diskussion om internet och skärmtid med sitt barn. Det kan vara svårt att närma sig ämnet utan att komma med pekpinnar eller förbud, något som sällan fungerar, avslutar Ida-Cecilia.

Presentkortet, som är helt kostnadsfritt, går att beställa på Vimla.se från och med den 1 december.

Vid frågor kontakta

Annika Kreipke

Marknadschef, Vimla

annika@vimla.se

073-441 70 35

Övrigt material

Länk till fler pressbilder

Bilder

Om

Vimla
Vimla
Garvis Carlssons gata 13
169 51 Solna

https://vimla.se

Vimla är mobiloperatören som föddes online. Mobiloperatören som inte tycker att du ska behöva dra fåniga gränser för vad som ska få kallas verklighet och på riktigt. IRL och www, vi älskar er all the same. Med Vimla får du därför fri tillgång till nätets alla underliga underverk, och kan bada i fria mess och samtal. Dessutom skänker vi en del av vinsten till välgörenhet.

Årets operatör 2017, 2018, 2019, 2020 och 2021.

Vimla är en del av Telenor Sverige AB.

Följ Vimla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye