Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.

Skansens julmarknad är en obruten tradition sedan 1903 och den fortsätter att utvecklas med nutida hantverk blandat med klassiska julvaror som sill och marsipan. På marknaden finns ungefär 75 försäljare som säljer allt från stickade sockor till spunnet socker och smide.

I stadskvarteren är många av verkstäderna öppna och här kan man också hitta julklappar som smycken, krukor och vackert glas.

En av nykomlingarna på marknaden i år är designern Elmina Fors, som säljer sina fina stickade varor liksom företaget Prima Konfekt, som säljer typiska julgotter. Kristina Larsson är också en relativ nykomling på marknaden som gör vackert hantverk i trä. Några som är tillbaka i år är Kafferostarna. De har med sig etiopiska kaffebönor som rostas på plats, och mals och bryggs till rykande hett kaffe på beställning.

Hemliga julklappar är en storsäljare genom åren liksom Skansen senap. De klassiska grenljusen, som säljer slut varje år, tillverkas på Ekerö. Många kommer bara för lussebullarna men oavsett vad det är som lockar så har Skansens julmarknad en trogen publik som kommer varje år.

Julmarknaden börjar i år helgen före första advent, 24 - 25 november, och pågår sedan under helgerna fram till 15 - 16 december. Den sista advent blir det en helg med en enklare julhandel där fokus ligger på gårdstomten. Ebbe Schön kommer att finnas på plats helgen 22 - 23 december för att berätta om vår lokala tomte i sina grå kläder. Den 22 december börjar också Skansen-Akvariet fira sitt 40-årsjubileum med gratis inträde fram till 6 januari.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.
Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen
Juklappar. Foto: Skansen.
Julmarknadsbod. Christmas market stall. Foto: Maria Johansson/Skansen
Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.