Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.

Skansens julmarknad är en obruten tradition sedan 1903 och den fortsätter att utvecklas med nutida hantverk blandat med klassiska julvaror som sill och marsipan. På marknaden finns ungefär 75 försäljare som säljer allt från stickade sockor till spunnet socker och smide.

I stadskvarteren är många av verkstäderna öppna och här kan man också hitta julklappar som smycken, krukor och vackert glas.

En av nykomlingarna på marknaden i år är designern Elmina Fors, som säljer sina fina stickade varor liksom företaget Prima Konfekt, som säljer typiska julgotter. Kristina Larsson är också en relativ nykomling på marknaden som gör vackert hantverk i trä. Några som är tillbaka i år är Kafferostarna. De har med sig etiopiska kaffebönor som rostas på plats, och mals och bryggs till rykande hett kaffe på beställning.

Hemliga julklappar är en storsäljare genom åren liksom Skansen senap. De klassiska grenljusen, som säljer slut varje år, tillverkas på Ekerö. Många kommer bara för lussebullarna men oavsett vad det är som lockar så har Skansens julmarknad en trogen publik som kommer varje år.

Julmarknaden börjar i år helgen före första advent, 24 - 25 november, och pågår sedan under helgerna fram till 15 - 16 december. Den sista advent blir det en helg med en enklare julhandel där fokus ligger på gårdstomten. Ebbe Schön kommer att finnas på plats helgen 22 - 23 december för att berätta om vår lokala tomte i sina grå kläder. Den 22 december börjar också Skansen-Akvariet fira sitt 40-årsjubileum med gratis inträde fram till 6 januari.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.
Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen
Juklappar. Foto: Skansen.
Julmarknadsbod. Christmas market stall. Foto: Maria Johansson/Skansen
Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.