Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.
Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.

Skansens julmarknad är en obruten tradition sedan 1903 och den fortsätter att utvecklas med nutida hantverk blandat med klassiska julvaror som sill och marsipan. På marknaden finns ungefär 75 försäljare som säljer allt från stickade sockor till spunnet socker och smide.

I stadskvarteren är många av verkstäderna öppna och här kan man också hitta julklappar som smycken, krukor och vackert glas.

En av nykomlingarna på marknaden i år är designern Elmina Fors, som säljer sina fina stickade varor liksom företaget Prima Konfekt, som säljer typiska julgotter. Kristina Larsson är också en relativ nykomling på marknaden som gör vackert hantverk i trä. Några som är tillbaka i år är Kafferostarna. De har med sig etiopiska kaffebönor som rostas på plats, och mals och bryggs till rykande hett kaffe på beställning.

Hemliga julklappar är en storsäljare genom åren liksom Skansen senap. De klassiska grenljusen, som säljer slut varje år, tillverkas på Ekerö. Många kommer bara för lussebullarna men oavsett vad det är som lockar så har Skansens julmarknad en trogen publik som kommer varje år.

Julmarknaden börjar i år helgen före första advent, 24 - 25 november, och pågår sedan under helgerna fram till 15 - 16 december. Den sista advent blir det en helg med en enklare julhandel där fokus ligger på gårdstomten. Ebbe Schön kommer att finnas på plats helgen 22 - 23 december för att berätta om vår lokala tomte i sina grå kläder. Den 22 december börjar också Skansen-Akvariet fira sitt 40-årsjubileum med gratis inträde fram till 6 januari.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.
Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen
Juklappar. Foto: Skansen.
Julmarknadsbod. Christmas market stall. Foto: Maria Johansson/Skansen