Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.

Skansens julmarknad är en obruten tradition sedan 1903 och den fortsätter att utvecklas med nutida hantverk blandat med klassiska julvaror som sill och marsipan. På marknaden finns ungefär 75 försäljare som säljer allt från stickade sockor till spunnet socker och smide.

I stadskvarteren är många av verkstäderna öppna och här kan man också hitta julklappar som smycken, krukor och vackert glas.

En av nykomlingarna på marknaden i år är designern Elmina Fors, som säljer sina fina stickade varor liksom företaget Prima Konfekt, som säljer typiska julgotter. Kristina Larsson är också en relativ nykomling på marknaden som gör vackert hantverk i trä. Några som är tillbaka i år är Kafferostarna. De har med sig etiopiska kaffebönor som rostas på plats, och mals och bryggs till rykande hett kaffe på beställning.

Hemliga julklappar är en storsäljare genom åren liksom Skansen senap. De klassiska grenljusen, som säljer slut varje år, tillverkas på Ekerö. Många kommer bara för lussebullarna men oavsett vad det är som lockar så har Skansens julmarknad en trogen publik som kommer varje år.

Julmarknaden börjar i år helgen före första advent, 24 - 25 november, och pågår sedan under helgerna fram till 15 - 16 december. Den sista advent blir det en helg med en enklare julhandel där fokus ligger på gårdstomten. Ebbe Schön kommer att finnas på plats helgen 22 - 23 december för att berätta om vår lokala tomte i sina grå kläder. Den 22 december börjar också Skansen-Akvariet fira sitt 40-årsjubileum med gratis inträde fram till 6 januari.

Marknadsförsäljerska. Foto: Marie Andersson.
Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen
Juklappar. Foto: Skansen.
Julmarknadsbod. Christmas market stall. Foto: Maria Johansson/Skansen
Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.