Ny biträdande teaterchef på Riksteatern

Anna Novovic blir Riksteaterns nya biträdande teaterchef. Novovic har en bakgrund som regissör och kommer nu senast från Malmö stad där hon arbetat som konstnärlig ledare för Sommarscen Malmö. Hon tillträder tjänsten som biträdande teaterchef den 1 oktober.

Anna Novovic

- Riksteatern är en unik verksamhet med ett stort och viktigt uppdrag. Som biträdande teaterchef kommer jag att få möjlighet att kombinera lokal förankring med en internationell utblick. Det är en erfarenhet jag har med mig från Malmö, där jag bott i 15 år. Jag ser fram emot att tillsammans med Dritëro Kasapi, alla medarbetare och framför allt alla lokala eldsjälar som är engagerade i rörelsen, jobba för att utveckla verksamheten så att den ska stå stark även i framtiden, säger Anna Novovic.

Anna Novovic är i grunden regissör, utbildad på Statens Teaterskole i Köpenhamn. Hon har en lång erfarenhet som regissör på olika teatrar i Norden och har även arbetat som chef för Helsingborgs stadsteater. Sedan 2015 arbetar Novovic för Malmö Stad med kulturella arrangemang, b.la. som konstnärlig ledare för Sommarscen Malmö.

- Jag är mycket glad att Anna Novovic kommer till oss som biträdande teaterchef. Hennes konstnärskap och erfarenhet av att vara chef och ledare som har arbetat nära föreningsliv och medborgare kommer att vara en stor tillgång för oss på Riksteatern, säger Dritëro Kasapi, teaterchef Riksteatern.

Anna Novovic tillträder tjänsten som biträdande teaterchef den 1 oktober 2019.

För mer information: Anna Gerdin Press- och PR-ansvarig anna.gerdin@riksteatern.se Tel: 070- 528 991 5

Anna Novovic