Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Lucy Crehan lämnade undervisningen i naturvetenskap och psykologi på en gymnasieskola i London och gav sig ut på en omvälvande resa där hon under en månads tid bodde hemma hos lärare och själv deltog i klassrummen i de fem mest lyckade länderna – Finland, Japan, Singapore, Shanghai och Kanada. Hennes slutsatser har överraskat och inspirerat skolintresserade världen över.

- Jag fann många likheter mellan ländernas skolmetoder och de var inte överensstämmande med den allmänna bilden, säger hon.

I hennes bok Cleverlands redogör hon på ett intressant och spännande sätt för sina fynd och definierar bland annat fem grundläggande principer för ett lyckat skolsystem – som att ställa samma krav på alla barn bland annat genom att ha blandade kompetensnivåer i klassrummet.

Boken vänder sig till alla som är intresserade och berörs av skolan, som lärare, skolledare, politiker och föräldrar. Inför den svenska översättningen av Cleverlands som ges ut hösten 2018 har Lucy rest runt bland svenska skolor och träffat lärare, elever, skolledare samt deltagit i undervisningen. Hennes slutsatser om det svenska skolsystemet är slående och hon serverar dem elegant i det nyskrivna förordet till den svenska utgåvan. En av hennes slutsatser handlar om läroplanen:

- Den baserar sig inte på vad barnen ska lära sig för varje årskurs, utan vad de ska lära sig mellan till exempel årskurs sju och nio. Det innebär att barn som flyttar till en annan skola kan få kunskapsluckor, vilket kan göra det svårt i ämnen som bygger vidare på kunskap – som matematik.

Boken kommer att ge svenska lärare en unik möjlighet att sätta sig in i diskussionen om PISA och vad den innebär på en praktisk och professionell nivå.

Lucy Crehan föreläser:

• På ResearchED i Malmö, den 22 september.
  • På Bokmässan i Göterborg, den 27 september.

Bokrelease för Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?:

• På Bokmässan i Göteborg i Studentlitteraturs monter, den 28 september kl. 12.20.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.