Ny brunnslockspoesi på Göteborgs gator – nu avslöjas årets dikt

På Poesimässan den 4 december presenteras Anna Greta Wides poesilock för första gången. Hon är årets brunnslockspoet och skulle ha fyllt 100 år just den dagen. Det första av 50 poesilock med ord från en dikt om kvällsregn läggs utanför hennes barndomshem på Djurgårdsgatan.

En av stadens 20 jubileumssatsningar inför 400-årsfirandet är Rain Gothenburg som nu utser årets brunnslockspoet för andra året i rad. Poesin på brunnslocken utsmyckar staden på ett helt unikt sätt, poeter får en speciell hyllning och betraktelsen kring regn och brunnarnas betydelsefulla funktion får nytt utrymme. Det är på avslutningen av årets Poesimässa som avtäckningen av Anna Greta Wides poesilock sker och man får veta vilka rader ur vilken dikt som locken pryds med. Anledningarna till att det i år blev just Anna Greta Wide är många.

Född och uppvuxen i Göteborg var Wide en av de mest lästa unga poeterna under 40-talet. Hennes relativt bortglömda poesi har fått nytt liv igen och både tidigare publicerade och nyfunna outgivna dikter gavs ut i två böcker tidigare i år. När hon avled i cancer 44 år gammal hade hon lämnat efter sig en resväska full av drygt 500 dikter. Dick Claésson, redaktör på Litteraturbanken, är den som har transkriberat de upphittade dikterna och han beskriver hennes verk som ”oanfrätta av tiden, märkvärdigt tidlösa”. Anna Greta Wide skulle ha fyllt 100 år den 4 december och dikten på hennes poesilock kommer att läsas upp på Poesimässan av litteraturvetaren och författaren Gunnar D Hansson, som tillsammans med Dick Claésson valt ut texten.

– Vi ville att orden skulle vara hämtade ur de efterlämnade dikterna, de dikter som först nu blivit kända och publicerade. Vi bestämde oss för slutraderna i en dikt om ett kvällsregn i den nya boken. Det finns många dikter om regn hos Anna Greta Wide och vi hade åtskilliga andra alternativ att välja mellan. Men det vi till sist valde tyckte vi kunde stämma till en viss begrundan, oavsett väderleken, säger Gunnar D Hansson.

Poesilocken kommer läggas ut på gång- och cykelbanor runt om i Göteborg. Den sjunde upplagan av Poesimässan sänds live från Göteborgs Stadsbibliotek på Facebook den 3–4 december. Läs mer information om Poesimässan här.

Om Brunnslockspoesi

Brunnslockspoesi är ett projekt inom Rain Gothenburg, en av stadens satsningar inför Göteborgs 400-årsjubileum. Rain Gothenburg handlar om att vända regn till en möjlighet med visionen att bli världens bästa stad när det regnar. Rain Gothenburg arbetar utifrån en kreativ metod där alla välkomnas att få delta eller bidra. Oavsett plats eller sammanhang så bör regnvattnet tas omhand på ett klokt och lustfyllt sätt som gör staden mer hållbar och attraktiv.

Jubileumssatsningen Rain Gothenburg drivs av projektägaren Kretslopp och vatten i nära samverkan med Göteborg & Co.

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.