Ny EU-anpassad standard för elcyklar

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

SIS, Swedish Standards Institute, har projektlett det svenska deltagandet inom CEN av framtagandet av standarden EN 15194:2017 Cyklar – Elassisterade cyklar – EPAC som nu också satts som svensk standard.

Elcyklar ökar markant sin marknadsandel i Sverige, fler och fler väljer att lösa sina dagliga transportbehov med elcykel istället för bil eller kollektivtrafik. Därtill föreslog Regeringen i budgetpropositionen för 2018 att premier för elcykel ska delas ut till privatpersoner.

–  Elcykeln är till och med utsedd till årets julklapp av HUI research. Så den här standarden ligger helt rätt i tiden. Det är positivt om fler väljer elcykel som transportmedel men som konsument måste man känna sig säker i sadeln. Vi ser positivt på premier, men vi vill förstås att det också ska bidra till att främja användandet av säkra elcyklar på våra vägar, säger Claes Alstermark.

Den nya standarden innehåller samtliga mekaniska tester, krav på elektromagnetisk kompabilitet samt övriga krav enligt EU:s maskindirektiv och CE-märkning.

– Den som färdas med elcykel har i regel en högre medelhastighet och cykeln väger mer på grund av e-motor och batteripaket. Sammantaget utsätts elcykeln för högre påkänningar. Vidare är det viktigt att elsystemet under drift inte kan störa ut andra elektriska system liksom att det själv inte störs ut av andra fordon, säger Claes Alstermark.

Målgruppen för standarden är företag som utvecklar, tillverkar och distribuerar elcyklar eller till exempel importörer av elcyklar tillverkade i Sydostasien, Kina och Japan. I Sverige används standarden också av tillsynsmyndigheten Arbetsmiljöverket i samband med marknadskontroll av hur elcyklar uppfyller standardens krav.

Här hittar du standarden SS-EN 15194:2017 Cyklar – Elassisterade cyklar – EPAC

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.