Ny förbundskapten för damlandslaget

Onsdagen den 18 september kommer den nya förbundskaptenen för damlandslaget att presenteras vid SBL Dams upptaktsträff. Presskonferensen äger rum på Scandic Anglais med start kl 10:30.

Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

Efter damlandslagets historiska sjätteplats i EM är nu siktet inställt på både EM-kval och OS-kval. Förbundskaptenen som ska leda laget vid dessa tillfällen kommer att vara närvarande vid SBL Dams upptaktsträff.

På upptaktsträffen kommer även Svenska Basketbollförbundet att avslöja var EM-kvalmatchen mot Montenegro den 17 november ska spelas.

OS-kvalet spelas den 6-9 februari och spelort är ännu inte klart.

Tillfälle för enskilda intervjuer med förbundskaptenen kommer att finnas för de journalister som ackrediterat sig och anmält intresse.

Upptaktsträffen kommer även att direktsändas på www.solidsport.com/sbbf

Ackreditering

Sker via mail till johannes.wohlert@basket.se senast tisdagen den 17 september kl 12:00.

Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.