Ny internationell samproduktion – »Die neuen Totsünden« (»De nya dödssynderna«)

Internationella samproduktioner drar publik till Uppsala stadsteater. Nu förbereds nästa internationella urpremiär, »Die neuen Totsünden« – på Badisches Staatstheater i Karlsruhe hösten 2020 och på Uppsala stadsteater hösten 2021.
De nya dödssynderna, Die neuen Totsünden  Frida Österberg i bild.
De nya dödssynderna, Die neuen Totsünden Frida Österberg i bild.

Die neuen Totsünden (De nya dödssynderna) är en samproduktion mellan Badisches Staatstheater, Théâtre National de Luxembourg och Uppsala stadsteater. För regi står regissör Anna Bergmann, en av Tysklands mest uppmärksammade regissörer och konstnärlig chef för talteatern på Badisches Staatstheater Karlsruhe.

Mitt fleråriga samarbete med regissören Anna Bergmann har gått via Malmö till Uppsala, Karlsruhe och nu även Luxemburg. Jag ser så fram emot att följa processen och få presentera detta unika verk i Uppsala. Petra Brylander, vd/teaterchef

Politik utan principer
Förmögenhet utan arbete
Handel utan moral
Njutning utan samvete
Utbildning utan karaktärsdaning
Vetenskap utan mänsklighet
Tillbedjan utan offer

År 1925 beskrev Mahatma Gandhi vad han ansåg vara mänsklighetens sju största brott, det moderna samhällets sju dödssynder. Hur står sig Gandhis teser i tjugohundratalets globaliserade värld och mediesamhälle? Och vilka principer är det egentligen som råder i dagens Europa, bakom alla höga ideal?

Sju kvinnliga författare från olika länder skriver varsin kort pjäs med utgångspunkt i Gandhis dödssynder sedda ur dagens perspektiv. Regissör Anna Bergmann väver samman texterna till en föreställning som inte bara handlar om olika synder utan också om styrka.

Den svenska serietecknaren Liv Strömquist, vars verk har gjort succé även i Tyskland, medverkar med en scen som utgår från synden Förmögenhet utan arbete. I sin text undersöker hon frågan "Hur kan vi utrota extrem rikedom?", som hon också behandlat i serieboken Uppgång & fall (föreställning på Uppsala stadsteater 2017).

Medverkande författare:
Angeliki Darlasi (Grekland)
Liv Strömquist (Sverige)
Larisa Faber (Rumänien/Storbritannien)
Maryam Zaree (Iran/Tyskland)
Elise Schmit (Luxemburg)
Marina Davydova (Azerbajdzjan)
Sivan Ben Yishai (Israel/Tyskland)

Den tyska dagstidningen Die Süddeutsche Zeitung utnämnde Anna Bergmann 2011 till den tyska teaterscenens ”explodierende Fräuleinwunder”. Hösten 2017 gästade Anna Bergmann Uppsala stadsteater för första gången med en helt ny uppsättning av Bizets Carmen, hyllad av både kritiker och publik. 2019 framfördes bluegrass-dramat The Broken Circle, samproducerad först för Badisches Staatstheatre i Karlsruhe och därefter på Uppsala stadsteater, vilken också kommer tillbaka till Uppsala stadsteater våren 2021.

Från Sverige och Uppsala medverkar skådespelaren och operasångerskan Frida Österberg (Affischbilden för De nya dödssynderna).

Die neuen Totsünden (De nya dödssynderna) skulle haft urpremiär på Badisches Staatstheater i Karlsruhe i maj 2020 men har på grund av Corona-pandemin ett framflyttat premiärdatum hösten 2020. Hösten 2021 har föreställningen i en svensk översättning premiär på Uppsala stadsteater.

Mer information om författarna och deras texter till De nio dödssynderna

POLITIK UTAN PRINCIPER
Baserat på verkliga händelser skriver den grekiska dramatikern Angeliki Darlasi om en kamp mellan en politiker som representerar makten och en ung kvinna som står upp för de osynliga som saknar röst i samhället.

FÖRMÖGENHET UTAN ARBETE
Den svenska serietecknaren och satirikern Liv Strömquist har rönt stor framgång med sina skarpa, feministiska och underhållande serier. I sitt bidrag till De nya dödssynderna undersöker hon frågan: "Hur utrotas extrem rikedom?"

HANDEL UTAN MORAL
Den rumänskfödda skådespelerskan och dramatikern Larisa Faber, bosatt i Luxemburg och London, skildrar psyket hos en man vars liv formas av att missbruka och njuta av andra.

UTBILDNING UTAN KARAKTÄRSDANING
Maryam Zaree, prisbelönt filmskapare, skådespelare och dramatiker från Thereran, använder sin text till att spåra kopplingen mellan dagens högerextremistiska uppsving och nazismens brott.

Maryam Zaree vann nyligen Deutscher Filmpreis (det finaste tyska filmpriset) för sin dokumentär "Born in Evin", som handlar om en hennes egen födelse i ett av världens mest beryktade politiska fängelser.

NJUTNING UTAN SAMVETE
Den luxemburgska författaren Elise Schmit ifrågasätter vårt konsumentbeteende mot bakgrund av klimatkrisen. Vid en disk saluförs det sista levande exemplet av en fisk, och kunderna väger fördelar och nackdelar mot varandra.

VETENSKAP UTAN MÄNSKLIGHET
Den azerbajdzjanska teatermakaren Marina Davydova, som bor i Moskva, berättar om en forskare som har en hemlighet i slutet av sitt liv. Han har sett människan som en bristfällig maskin och försökt optimera henne för att uppnå ett medvetandetillstånd där sanningen kan uppenbaras.

TILLBEDJAN UTAN OFFER
Skådespelaren, regissören och författaren Sivan Ben Yishai föddes i Israel och bor i Berlin. Vid judendomens viktigaste helgdag, Yom Kippur, ber man till Gud om syndernas förlåtelse och fastar mellan soluppgång och solnedgång. Men vad händer om solen inte går ner?

De nya dödssynderna, Die neuen Totsünden  Frida Österberg i bild.
De nya dödssynderna, Die neuen Totsünden Frida Österberg i bild.
Petra Brylander, vd/teaterchef, Uppsala stadsteater
Anna Bergmann, regissör

Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stadsteater. Vår vision är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden. Vi har också ett löfte: att beröra bortom föreställningen.

Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.