Ny kartläggning av flyttströmmar under pandemin: Landets flytta-från-kommun: Sundbyberg

Var sjunde invånare, 14 procent, flyttade från Sundbybergs stad under 2020, vilket är högst andel i landet. Skellefteå kommun har lägst andel utflyttare, endast drygt 2 procent av befolkningen flyttade därifrån förra året. Det visar ny statistik från SCB som sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Intresset för att flytta har ökat allra mest i storstadsregionerna under pandemin. Fler vill bo större och väljer att köpa bostad där det är möjligt att få mer boyta för pengarna, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Sundbybergs stad är den av Sveriges 290 kommuner som högst andel av befolkningen flyttade från under 2020. Var sjunde sundbybergare flyttade från kommunen, vilket innebär att Sundbyberg tar över förstaplatsen som landets flytta-från-kommun från Solna. Bland de tio kommuner i Sverige som högst andel flyttade från under 2020 återfinns åtta i Stockholms län. Det visar ny statistik från SCB som sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Att fler väljer att flytta från områden där bostadspriserna är som högst är en trend vi får se mer av framöver. På sikt kan det leda till en mer balanserad bostadsmarknad med en jämnare efterfrågan och mer stabil prisutveckling i landet som helhet, säger Marcus Svanberg.

Skellefteå är landets bo-kvar-kommun, alltså den kommun i Sverige som lägst andel av invånarna flyttat från. Endast 2,4 procent av Skellefteåborna lämnade kommunen under förra året. Även i Örnsköldsvik gjordes få utflyttningar under året – bara 2,7 procent av invånarna flyttade från kommunen.

– Om fler människor ska kunna byta bostad efter behov krävs långsiktiga politiska lösningar. Regeringen och bostadsminister Märta Stenevi (MP) bör därför fokusera på att omformulera amorteringskraven, sänka flyttskatten och ta fram kontantinsatsregler som tar hänsyn till bostadsköparens ekonomi, säger Marcus Svanberg.

Kommunerna med högst andel utflyttare:   Kommunerna med lägst andel utflyttare:
1. Sundbybergs stad 13,7% 1. Skellefteå kommun 2,4%
2. Solna stad 13,3% 2. Örnsköldsviks kommun 2,7%
3. Huddinge kommun 10,4% 3. Varbergs kommun 3,0%
4. Burlövs kommun 10,1% 4. Gällivare kommun 3,0%
5. Högsby kommun 10,0% 5. Årjängs kommun 3,0%

Statistiken är baserad på antalet personer som gjort en inrikes flytt från Sveriges kommuner i förhållande till kommunens medelfolkmängd under 2020. Siffrorna har tagits fram av SCB och bearbetats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Bilaga

Sveriges tio kommuner med högst andel inrikes utflyttningar 2020, i förhållande till medelfolkmängden (fallande ordning):

Kommun

12

Upplands Väsby

24

Sveriges tio kommuner med lägst andel inrikes utflyttningar 2020, i förhållande till medelfolkmängden (stigande ordning):

Kommun

22

Hudiksvall

4

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 187 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 26 300 objekt till ett försäljningsvärde av 63,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.

Ny kartläggning av svenska fritidshus visar: Stugdrömmen blir verklighet för 2 miljoner21.6.2021 05:35:00 CEST | Pressmeddelande

Den som vill förverkliga drömmen om ett sommarhus i Sverige får nu betala 2,2 miljoner kronor i snitt. Dyrast är stugorna i Stockholms län, med ett medelpris på 3,3 miljoner kronor, medan ett fritidshus i Kronoberg är billigast med ett pris på strax under miljonen. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings kartläggning av snittpriset på fritidshus baserat på Svensk Mäklarstatistik.

Ny statistik över bostadspriser visar: Allt kraftigare prisuppgång vid budgivningar14.6.2021 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Jämfört med det annonserade utgångspriset steg priset på villor med 13 procent under budgivningarna i april, medan bostadsrätterna i snitt ökat med 9 procent. Skillnaden mellan utgångspris och slutpris på bostäder, den så kallade budpremien, har ökat kraftigt under pandemin och var rekordhög under april. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya kartläggning utifrån statistik från Svensk Mäklarstatistik.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Het sommar på bostadsmarknaden – risk för nedgång i höst8.6.2021 08:01:00 CEST | Pressmeddelande

I maj steg villapriserna i riket med 2 procent, medan bostadsrättspriserna ökade med 1 procent. På helårsbasis har villapriserna nu stigit med hela 20 procent. Även fritidshuspriserna fortsätter att öka kraftigt – upp 15 procent under året. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.