Ny kartläggning från Svea Bank visar: Svenska e-handlare får en tuff start på 2023
Svensk e-handel drabbas hårt av den rådande ekonomin. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 561 e-handlare, svarar drygt 40 procent av e-handlarna att tillväxten varit negativ eller helt uteblivit under fjolårets sista tre månader. Prognosen för årets tre första månader ser dock något ljusare ut. 67 procent tror på tillväxt under kvartalet, medan 33 procent tror att tillväxten kommer vara negativ eller utebli.
Jämfört med föregående år tror 37 procent att försäljningen kommer vara sämre under första kvartalet än under samma period 2022. Ungefär en tredjedel av e-handlarna spår dock att försäljningen kommer vara ungefär samma som fjolårets medan 22 procent tror att den kommer bli bättre i år.
Ränteökningar och inflation bromsar tillväxten
Det är framför allt räntehöjningar, inflation och försämrad ekonomi bland hushållen som kommer hämma tillväxten enligt e-handlarna. Det uppger 61 respektive 60 procent av de som spår en svag, negativ eller utebliven tillväxt under 2023. Många räknar även med att de ökade energi- och bränslepriserna kommer ha en negativ inverkan, något som 51 respektive 39 procent svarar. Av de som tror på en stark tillväxt är det främst effektiv marknadsföring och ökad efterfrågan som e-handlarna tror kommer driva framgångarna.
– Det senaste året har varit utmanande för e-handlarna och mycket talar för att det kommer fortsätta även under 2023. Framför allt är det svenskarnas försämrade köpkraft som slår mot e-handlarnas framtidstro. Det är dock viktigt att poängtera att trots det tuffa utgångsläget tror nära 7 av 10 e-handlare på tillväxt under det första kvartalet. Vi ser alltså också en del optimism vilket känns hoppfullt, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Så förbereder sig e-handlarna för försäljningen under Q1
Att utöka marknadsföringen i sociala medier är det som flest e-handlare gjort för att förbereda sin e-butik inför årets första kvartal. 44 procent uppger att de valt denna strategi. Många har även förberett sig genom nya kampanjer och erbjudanden samt sökordsoptimering av e-butiken. Det uppger 43 respektive 27 procent.
– Kanaler som TikTok och Instagram kommer bli ännu viktigare för e-handlarna framöver. Här kommer de nära konsumenten samtidigt som mätbarheten gör att det är enkelt att skala upp de aktiviteter som genererar försäljning vilket skapar en kostnadseffektivitet, säger Emma Lindgren.
När det kommer till vilka branscher e-handlarna tror blir starkast under årets första kvartal är det framför allt begagnat och livsmedel som sticker ut. Dessa branscher tror nämligen 33 respektive 27 procent kommer att gå bäst under Q1 2023.
Här är branscherna som kommer gå bäst under Q1 enligt e-handlarna:
1. Begagnat/vintage (ny*) |
33 % |
2. Livsmedel (1) |
27 % |
3. Hemelektronik/teknik (2) |
6 % |
4. Skönhet/hälsa (5) |
5 % |
5. Tjänster (10) |
5 % |
*Placering i e-handelsindikatorn oktober 2022 inom parentes.
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 561 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 17 januari – 1 februari 2023.
Bilaga
Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (oktober, november och december)?
Mycket stark |
3,6% |
Stark |
19,3% |
Svag |
33,9% |
Ingen tillväxt |
27,3% |
Negativ tillväxt |
16% |
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under de kommande tre månaderna (januari, februari och mars)?
Mycket stark |
1,4% |
Stark |
20,5% |
Svag |
44,9% |
Ingen tillväxt |
23,7% |
Negativ tillväxt |
9,4% |
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under de kommande tre månaderna (januari, februari och mars)? (Flervalsalternativ)
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
66,5% |
Räntehöjningar och inflation |
56,3% |
Ökade energipriser |
55,1% |
Ökade bränslepriser |
39,8% |
Kriget i Ukraina |
27,1% |
Hård konkurrens på marknaden |
19,6% |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
12,5% |
Problem med logistik och leverans |
8,4% |
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
8,4% |
Politiska beslut (ex. export-och importavgifter) |
6,2% |
Problem med lagerhållning |
6,1% |
Dålig utformning/design av sajten |
3% |
Bristande betalningslösningar |
1,2% |
Bristande kundservice |
0,9% |
Annat |
3,7% |
Vet ej |
1,1% |
Ingenting |
1,6% |
Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att gå under Q1 2023 (januari, februari och mars) jämfört med samma period under fjolåret?
Mycket bättre än fjolåret |
2,7% |
Bättre än fjolåret |
18,7% |
Ungefär samma som fjolåret |
33,5% |
Sämre än fjolåret |
28,9% |
Mycket sämre än fjolåret |
7,7% |
Vet ej |
2,7% |
Hade ingen försäljning under fjolåret |
5,9% |
Vad har du gjort/kommer du göra för att förbereda din e-handel inför de kommande tre månaderna (januari, februari och mars)? (Flervalsalternativ)
Utöka marknadsföringen i sociala medier |
43,7% |
Nya kampanjer och/eller erbjudanden |
42,6% |
Sökordsoptimera min e-butik |
27,3% |
Minska lagerhållningen |
24,8% |
Anpassa e-butik och produktfokus efter den förändrade ekonomin |
22,3% |
Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter |
16,6% |
Prisförhandla med leverantörer |
14,8% |
Utöka den traditionella marknadsföringen |
13% |
Utöka lagerhållningen |
12,1% |
Förbättra logistik och leveransmöjligheter |
10,9% |
Erbjuda utökad kundservice |
6,1% |
Förbättra returhanteringen |
1,1% |
Annat |
2% |
Vet ej |
2% |
Vilken bransch tror du kommer gå bäst under Q1 2023?
Begagnat/vintage |
33% |
Livsmedel |
26,7% |
Hemelektronik/teknik |
5,9% |
Skönhet/hälsa |
5,3% |
Tjänster |
4,8% |
Sport/fritid |
4,1% |
Heminredning |
3% |
Kläder/skor |
2,9% |
Fordon/reservdelar |
2,9% |
Byggvaror/trädgård |
2,1% |
Barnartiklar/leksaker |
1,1% |
Böcker/media |
0,5% |
Annat |
7,7% |
Hur mycket brukar din försäljning öka/minska under Q1 jämfört med Q4 föregående år?
Öka med 1–10 procent |
14,3% |
Öka med 11–20 procent |
9,6% |
Öka med 21–30 procent |
4,6% |
Öka med 31–40 procent |
1,8% |
Öka med 41–50 procent |
1,1% |
Öka med 51–100 procent |
1,1% |
Öka med mer än 100 procent |
0,5% |
Minska med 1–10 procent |
7,3% |
Minska med 11–20 procent |
7,8% |
Minska med 21–30 procent |
6,2% |
Minska med 31–40 procent |
5,2% |
Minska med 41–50 procent |
2,5% |
Minska med 51–100 procent |
2,7% |
Försäljningen ligger på samma nivå |
16% |
Vej ej |
19,3% |
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under det kommande året?
Mycket stark |
3,2% |
Stark |
26,7% |
Svag |
46% |
Ingen tillväxt |
17,1% |
Negativ tillväxt |
7% |
Du svarade att tillväxten för din e-handel kommer vara stark eller mycket stark under 2023. Vad tror du kommer påverka din tillväxt mest positivt under året?
Effektiv marknadsföring |
50,6% |
Ökad efterfrågan för produkt/tjänst |
45,8% |
God kundservice |
38,1% |
God utformning/design av sajten |
25% |
Bra och användarvänliga betalningslösningar |
22,6% |
Säsongsanpassade produkter/tjänster |
20,8% |
Effektiv lagerhållning |
16,7% |
Effektiv logistik och leverans |
13,1% |
Låg konkurrens på marknaden |
10,7% |
Sänkt ränta och dämpad inflation |
10,1% |
Förbättrad ekonomi för svenska hushåll |
8,3% |
Annat |
10,7% |
Vet ej |
1,2% |
Ingenting |
0% |
Du svarade att tillväxten för din e-handel kommer vara svag, negativ eller helt utebli under 2023. Vad tror du kommer påverka din tillväxt mest negativt under året?
Räntehöjningar och inflation |
60,7% |
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
60,4% |
Ökade energipriser |
51,3% |
Ökade bränslepriser |
39,3% |
Kriget i Ukraina |
25,4% |
Hård konkurrens på marknaden |
16,8% |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
11,4% |
Problem med logistik och leverans |
6,1% |
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
6,1% |
Politiska beslut (ex. export- och importavgifter) |
5,3% |
Problem med lagerhållning |
3,8% |
Dålig utformning/design av sajten |
2,5% |
Bristande betalningslösningar |
1% |
Bristande kundservice |
0,3% |
Annat |
3% |
Vet ej |
0,8% |
Ingenting |
0,3% |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenExpert på digital konsumtion
Tel:070-752 32 90emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden25.1.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.
Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI12.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum