Ny kartläggning från Svea visar: Svenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningar
Svensk e-handel har haft en stark tillväxt under pandemiåren. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 539 e-handlare, svarar sex av tio att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten.
Det finns dock många med en betydligt mer positiv framtidstro. Var femte e-handlare tror nämligen på en stark tillväxt i sommar. Samtidigt uppger majoriteten av e-handlarna att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel på bästa sätt för att klara sommarens utmaningar. Närmare en tredjedel svarar att de kommer att satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring.
– E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.
E-handlarnas prognos: Bygg- och fritidsvaror kommer sälja mest
I undersökningen spår e-handlarna även att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare en tredjedel uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen.
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar:
- Byggvaror och trädgård 29%
- Sport och fritid 22%
- Livsmedel 10%
- Kläder och skor 7%
- Skönhet och hälsa 5%
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 539 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni – 6 juli 2022.
Bilaga
Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (mars, april och maj)? |
|
Mycket stark |
2,1% |
Stark |
26,6% |
Svag |
31,2% |
Ingen tillväxt |
27,5% |
Negativ tillväxt |
12,6% |
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under sommarmånaderna (juni, juli och augusti)? |
|
Mycket stark |
1,7% |
Stark |
20,4% |
Svag |
40,7% |
Ingen tillväxt |
28,9% |
Negativ tillväxt |
8,3% |
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande sommarmånader (juni, juli och augusti)? |
|
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
60,5% |
Räntehöjningar |
39,9% |
Kriget i Ukraina |
29,7% |
Hård konkurrens på marknaden |
22% |
Problem med logistik och leverans |
21,8% |
En varm och solig sommar |
18,1% |
Problem med lagerhållning |
15,7% |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
15,9% |
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
10,2% |
Politiska beslut (ex. export-och importavgifter) |
10% |
En kall och regnig sommar |
9% |
Covid-19 |
7,5% |
Dålig utformning/design av sajten |
2,9% |
Bristande betalningslösningar |
2,8% |
Bristande kundservice |
2% |
Annat |
5,7% |
Ingenting |
3,1% |
Vet ej |
2,6% |
Vad har du gjort/kommer göra för att förbereda din e-handel inför sommarmånaderna (juni, juli och augusti)? |
|
Nya kampanjer och/eller erbjudanden |
31,6% |
Utöka marknadsföringen |
28,7% |
Ingenting |
26,3% |
Sökordsoptimera min e-butik |
19,8% |
Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter |
19,1% |
Utöka lagerhållning |
17,7% |
Minska lagerhållning |
12,2% |
Erbjuda fri frakt |
8,8% |
Förbättra logistik och leveransmöjligheter |
8,3% |
Erbjuda utökad kundservice |
5,3% |
Annat |
5,9 % |
Vet ej |
3,9 % |
Vilken bransch tror du kommer gå bäst under sommaren i år? |
|
Byggvaror/trädgård |
29,3% |
Sport/fritid |
22,2% |
Livsmedel |
10% |
Kläder/skor |
6,7% |
Skönhet/hälsa |
5,1% |
Läkemedel |
3,7% |
Tjänster |
3,7% |
Hemelektronik/teknik |
3,3% |
Böcker/media |
2,4% |
Barnartiklar/leksaker |
2,4% |
Heminredning |
2% |
Fordon/reservdelar |
1% |
Annan |
8,3% |
Hur mycket stiger din försäljning under sommaren (juni, juli, augusti) jämfört med resten av året? |
|
1–10 procent |
9,8% |
11–20 procent |
6,7% |
21–30 procent |
7,1% |
31–40 procent |
3,7% |
41–50 procent |
1% |
Över 50 procent |
5,7% |
Försäljningen ligger kvar på samma nivå |
26,5% |
Försäljningen sjunker |
39,5% |
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Högsta domstolen ställer sig på Sveas sida14.2.2024 14:08:18 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen (KO) inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea Bank i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Patent- och marknadsöverdomstolen gick i april 2023 på KO:s linje. Svea överklagade till Högsta domstolen som idag meddelar att de undanröjer den tidigare domen och visar målet åter till den domstolen för fortsatt handläggning.
Ny rapport från Svea Bank visar: Tuffare ekonomi påverkar val av betalsätt i Norden25.1.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Inflation och högre räntor har tvingat nordiska konsumenter att anpassa sin vardag till ett nytt ekonomiskt läge. I Svea Banks årliga rapportserie Payments in the Nordics uppger en fjärdedel att detta i hög grad har påverkat deras val av betalningsmetod. Mest växer direktbetalning, vilket två av fem använder i högre utsträckning.
Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI12.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum