Ny kartläggning från Svea visar: Svenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningar

Svensk e-handel har haft en stark tillväxt under pandemiåren. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 539 e-handlare, svarar sex av tio att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten.
Det finns dock många med en betydligt mer positiv framtidstro. Var femte e-handlare tror nämligen på en stark tillväxt i sommar. Samtidigt uppger majoriteten av e-handlarna att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel på bästa sätt för att klara sommarens utmaningar. Närmare en tredjedel svarar att de kommer att satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring.
– E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.
E-handlarnas prognos: Bygg- och fritidsvaror kommer sälja mest
I undersökningen spår e-handlarna även att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare en tredjedel uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen.
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar:
- Byggvaror och trädgård 29%
- Sport och fritid 22%
- Livsmedel 10%
- Kläder och skor 7%
- Skönhet och hälsa 5%
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 539 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni – 6 juli 2022.
Bilaga
|
Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (mars, april och maj)? |
|
|
Mycket stark |
2,1% |
|
Stark |
26,6% |
|
Svag |
31,2% |
|
Ingen tillväxt |
27,5% |
|
Negativ tillväxt |
12,6% |
|
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under sommarmånaderna (juni, juli och augusti)? |
|
|
Mycket stark |
1,7% |
|
Stark |
20,4% |
|
Svag |
40,7% |
|
Ingen tillväxt |
28,9% |
|
Negativ tillväxt |
8,3% |
|
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande sommarmånader (juni, juli och augusti)? |
|
|
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
60,5% |
|
Räntehöjningar |
39,9% |
|
Kriget i Ukraina |
29,7% |
|
Hård konkurrens på marknaden |
22% |
|
Problem med logistik och leverans |
21,8% |
|
En varm och solig sommar |
18,1% |
|
Problem med lagerhållning |
15,7% |
|
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
15,9% |
|
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
10,2% |
|
Politiska beslut (ex. export-och importavgifter) |
10% |
|
En kall och regnig sommar |
9% |
|
Covid-19 |
7,5% |
|
Dålig utformning/design av sajten |
2,9% |
|
Bristande betalningslösningar |
2,8% |
|
Bristande kundservice |
2% |
|
Annat |
5,7% |
|
Ingenting |
3,1% |
|
Vet ej |
2,6% |
|
Vad har du gjort/kommer göra för att förbereda din e-handel inför sommarmånaderna (juni, juli och augusti)? |
|
|
Nya kampanjer och/eller erbjudanden |
31,6% |
|
Utöka marknadsföringen |
28,7% |
|
Ingenting |
26,3% |
|
Sökordsoptimera min e-butik |
19,8% |
|
Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter |
19,1% |
|
Utöka lagerhållning |
17,7% |
|
Minska lagerhållning |
12,2% |
|
Erbjuda fri frakt |
8,8% |
|
Förbättra logistik och leveransmöjligheter |
8,3% |
|
Erbjuda utökad kundservice |
5,3% |
|
Annat |
5,9 % |
|
Vet ej |
3,9 % |
|
Vilken bransch tror du kommer gå bäst under sommaren i år? |
|
|
Byggvaror/trädgård |
29,3% |
|
Sport/fritid |
22,2% |
|
Livsmedel |
10% |
|
Kläder/skor |
6,7% |
|
Skönhet/hälsa |
5,1% |
|
Läkemedel |
3,7% |
|
Tjänster |
3,7% |
|
Hemelektronik/teknik |
3,3% |
|
Böcker/media |
2,4% |
|
Barnartiklar/leksaker |
2,4% |
|
Heminredning |
2% |
|
Fordon/reservdelar |
1% |
|
Annan |
8,3% |
|
Hur mycket stiger din försäljning under sommaren (juni, juli, augusti) jämfört med resten av året? |
|
|
1–10 procent |
9,8% |
|
11–20 procent |
6,7% |
|
21–30 procent |
7,1% |
|
31–40 procent |
3,7% |
|
41–50 procent |
1% |
|
Över 50 procent |
5,7% |
|
Försäljningen ligger kvar på samma nivå |
26,5% |
|
Försäljningen sjunker |
39,5% |
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

