Svea Bank AB (publ)

Ny kartläggning från Svea visar: Svenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningar

Dela
Pandemin innebar ett rejält lyft för svensk e-handel men oroliga ekonomiska tider har nu fått många att se mer försiktigt på framtiden. Medan var femte e-handlare spår en stark tillväxt för deras e-butik i sommar uppger sju av tio att de tror att tillväxten kommer vara svag eller helt utebli. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.

Svensk e-handel har haft en stark tillväxt under pandemiåren. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 539 e-handlare, svarar sex av tio att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten. 

Det finns dock många med en betydligt mer positiv framtidstro. Var femte e-handlare tror nämligen på en stark tillväxt i sommar. Samtidigt uppger majoriteten av e-handlarna att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel på bästa sätt för att klara sommarens utmaningar. Närmare en tredjedel svarar att de kommer att satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring. 

– E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank. 

E-handlarnas prognos: Bygg- och fritidsvaror kommer sälja mest
I undersökningen spår e-handlarna även att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare en tredjedel uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen. 


Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar:

  1. Byggvaror och trädgård                                                  29%
  2. Sport och fritid                                                                22%
  3. Livsmedel                                                                        10%
  4. Kläder och skor                                                                7%
  5. Skönhet och hälsa                                                            5%         

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 539 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni – 6 juli 2022.

   

Bilaga

Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (mars, april och maj)?

 

Mycket stark

2,1%

Stark

26,6%

Svag

 31,2%

Ingen tillväxt

27,5%

Negativ tillväxt

12,6%

Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under sommarmånaderna (juni, juli och augusti)?

 

Mycket stark

1,7%

Stark

20,4%

Svag

40,7%

Ingen tillväxt

28,9%

Negativ tillväxt

8,3%

Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande sommarmånader (juni, juli och augusti)?

 

Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll

60,5%

Räntehöjningar

39,9%

Kriget i Ukraina

29,7%

Hård konkurrens på marknaden

22%

Problem med logistik och leverans

21,8%

En varm och solig sommar

18,1%

Problem med lagerhållning

15,7%

Låg efterfrågan för produkt/tjänst

15,9%

Ineffektiv/ingen marknadsföring

10,2%

Politiska beslut (ex. export-och importavgifter)

10%

En kall och regnig sommar

9%

Covid-19

7,5%

Dålig utformning/design av sajten

2,9%

Bristande betalningslösningar

2,8%

Bristande kundservice

2%

Annat

5,7%

Ingenting

3,1%

Vet ej

2,6%

Vad har du gjort/kommer göra för att förbereda din e-handel inför sommarmånaderna (juni, juli och augusti)?

 

Nya kampanjer och/eller erbjudanden

31,6%

Utöka marknadsföringen

28,7%

Ingenting

26,3%

Sökordsoptimera min e-butik

19,8%

Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter

19,1%

Utöka lagerhållning

17,7%

Minska lagerhållning

12,2%

Erbjuda fri frakt

8,8%

Förbättra logistik och leveransmöjligheter

8,3%

Erbjuda utökad kundservice

5,3%

Annat

5,9 %

Vet ej

3,9 %

Vilken bransch tror du kommer gå bäst under sommaren i år?

 

Byggvaror/trädgård

29,3%

Sport/fritid

22,2%

Livsmedel

10%

Kläder/skor

6,7%

Skönhet/hälsa

5,1%

Läkemedel

3,7%

Tjänster

3,7%

Hemelektronik/teknik

3,3%

Böcker/media

2,4%

Barnartiklar/leksaker

2,4%

Heminredning

2%

Fordon/reservdelar

1%

Annan

8,3%

Hur mycket stiger din försäljning under sommaren (juni, juli, augusti) jämfört med resten av året? 

 

1–10 procent 

9,8%

11–20 procent

6,7%

21–30 procent

7,1%

31–40 procent

3,7%

41–50 procent

1%

Över 50 procent

5,7%

Försäljningen ligger kvar på samma nivå

26,5%

Försäljningen sjunker

39,5%

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye