Ny kartläggning från Svea visar: Svenska e-handlare försiktiga med sommarens förväntningar
Pandemin innebar ett rejält lyft för svensk e-handel men oroliga ekonomiska tider har nu fått många att se mer försiktigt på framtiden. Medan var femte e-handlare spår en stark tillväxt för deras e-butik i sommar uppger sju av tio att de tror att tillväxten kommer vara svag eller helt utebli. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.

Svensk e-handel har haft en stark tillväxt under pandemiåren. I Sveas senaste e-handelsindikator, som besvarats av 539 e-handlare, svarar sex av tio att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten.
Det finns dock många med en betydligt mer positiv framtidstro. Var femte e-handlare tror nämligen på en stark tillväxt i sommar. Samtidigt uppger majoriteten av e-handlarna att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel på bästa sätt för att klara sommarens utmaningar. Närmare en tredjedel svarar att de kommer att satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring.
– E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.
E-handlarnas prognos: Bygg- och fritidsvaror kommer sälja mest
I undersökningen spår e-handlarna även att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare en tredjedel uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen.
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar:
- Byggvaror och trädgård 29%
- Sport och fritid 22%
- Livsmedel 10%
- Kläder och skor 7%
- Skönhet och hälsa 5%
Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 539 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni – 6 juli 2022.
Bilaga
Hur upplever du att tillväxten har varit för din e-handel under de senaste tre månaderna (mars, april och maj)? |
|
Mycket stark |
2,1% |
Stark |
26,6% |
Svag |
31,2% |
Ingen tillväxt |
27,5% |
Negativ tillväxt |
12,6% |
Hur tror du att tillväxten kommer att vara för din e-handel under sommarmånaderna (juni, juli och augusti)? |
|
Mycket stark |
1,7% |
Stark |
20,4% |
Svag |
40,7% |
Ingen tillväxt |
28,9% |
Negativ tillväxt |
8,3% |
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt under kommande sommarmånader (juni, juli och augusti)? |
|
Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll |
60,5% |
Räntehöjningar |
39,9% |
Kriget i Ukraina |
29,7% |
Hård konkurrens på marknaden |
22% |
Problem med logistik och leverans |
21,8% |
En varm och solig sommar |
18,1% |
Problem med lagerhållning |
15,7% |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst |
15,9% |
Ineffektiv/ingen marknadsföring |
10,2% |
Politiska beslut (ex. export-och importavgifter) |
10% |
En kall och regnig sommar |
9% |
Covid-19 |
7,5% |
Dålig utformning/design av sajten |
2,9% |
Bristande betalningslösningar |
2,8% |
Bristande kundservice |
2% |
Annat |
5,7% |
Ingenting |
3,1% |
Vet ej |
2,6% |
Vad har du gjort/kommer göra för att förbereda din e-handel inför sommarmånaderna (juni, juli och augusti)? |
|
Nya kampanjer och/eller erbjudanden |
31,6% |
Utöka marknadsföringen |
28,7% |
Ingenting |
26,3% |
Sökordsoptimera min e-butik |
19,8% |
Erbjuda nya eller säsongsbaserade produkter |
19,1% |
Utöka lagerhållning |
17,7% |
Minska lagerhållning |
12,2% |
Erbjuda fri frakt |
8,8% |
Förbättra logistik och leveransmöjligheter |
8,3% |
Erbjuda utökad kundservice |
5,3% |
Annat |
5,9 % |
Vet ej |
3,9 % |
Vilken bransch tror du kommer gå bäst under sommaren i år? |
|
Byggvaror/trädgård |
29,3% |
Sport/fritid |
22,2% |
Livsmedel |
10% |
Kläder/skor |
6,7% |
Skönhet/hälsa |
5,1% |
Läkemedel |
3,7% |
Tjänster |
3,7% |
Hemelektronik/teknik |
3,3% |
Böcker/media |
2,4% |
Barnartiklar/leksaker |
2,4% |
Heminredning |
2% |
Fordon/reservdelar |
1% |
Annan |
8,3% |
Hur mycket stiger din försäljning under sommaren (juni, juli, augusti) jämfört med resten av året? |
|
1–10 procent |
9,8% |
11–20 procent |
6,7% |
21–30 procent |
7,1% |
31–40 procent |
3,7% |
41–50 procent |
1% |
Över 50 procent |
5,7% |
Försäljningen ligger kvar på samma nivå |
26,5% |
Försäljningen sjunker |
39,5% |
Nyckelord
Kontakter
Rikki ThorntonMarketing Manager Payment Solutions
Tel:+46 702 56 63 39rikki.thornton@svea.comBilder
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny rapport från Svea Bank visar: Så betalar svenskarna när de handlar8.12.2022 13:08:00 CET | Pressmeddelande
Swish är den mest använda betalmetoden när svenskar handlar online, medan bankkort är vanligast vid köp i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas nya rapport Payments in the Nordics. Rapporten visar även att faktura är en mer populär betalmetod bland svenskarna i jämförelse med de andra nordiska länderna.
Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande
Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.
Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande
Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.
Räntor och inflation slår mot e-handlarnas framtidstro28.10.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Snart inleds en av årets mest intensiva shoppinghögtider och för många signalerar Black Week startskottet för julhandeln. Men i år är e-handlare försiktiga med sina förväntningar. Sex av tio spår en svag eller utebliven tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar nya e-handelsindikatorn från Svea Bank.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer25.10.2022 09:53:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk e-handel hade en stark tillväxt under pandemiåren och försäljningen accelererade för många e-butiker. Men vilka har egentligen vuxit mest? I Svea Banks senaste kartläggning listas nu fjolårets mest framgångsrika e-handlare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum