Ny kartläggning visar: Brist på senioranpassade bostäder i åtta av tio kommuner

Fler än åtta av tio kommuner, 83 procent, saknar helt eller har brist på senioranpassade bostäder i någon form, visar ny statistik från Boverket som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. 27 procent av kommunerna har inte en enda seniorbostad och i 40 procent av kommunerna finns inga trygghetsbostäder alls.

– En god tillgång på senioranpassade bostäder ger äldre ett tryggare boende och minskar risken för ofrivillig isolering. Samtidigt är seniorbostäder en nyckel för att öka rörligheten på bostadsmarknaden, så att fler människor i alla åldrar kan byta bostad efter behov, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Över åtta av tio kommuner, 83 procent, saknar eller har brist på någon form av senioranpassat boende. Det visar Boverkets nya statistik över kommunernas trygghets- och seniorbostäder som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Av de kommuner som svarat uppgav 27 procent av kommunerna att de helt saknar seniorbostäder och 40 procent har inte en enda trygghetsbostad.

– Bristen på lämpliga bostäder är ett hinder för äldre som vill byta bostad och flyttskatten är ett annat. Genom att öka tillgången på senioranpassade bostäder och sänka flyttskatten skulle fler äldre kunna flytta från sina villor till ett mer lämpligt boende och på så sätt frigöra större bostäder som passar för småbarnsfamiljer, säger Marcus Svanberg.

Långvarig ensamhet ökar risken för både fysisk och psykisk ohälsa.
Enligt SCB beräknas 300 000 personer vara socialt isolerade i Sverige och var tionde svensk över 75 år träffar inte sina nära och kära mer än ett par gånger i månaden.

– Med bara några månader kvar till valet efterlyser vi skarpa politiska löften om åtgärder som kan öka rörligheten på bostadsmarknaden. Kommunerna behöver bygga fler senioranpassade bostäder och regeringen behöver kraftigt sänka flyttskatten så att det blir lättare för människor att byta bostad efter behov, inte minst för den som är äldre och som har ägt sin bostad länge, säger Marcus Svanberg.

Var tredje svensk över 65 år, 35 procent, svarade att de vill flytta till en mindre bostad i en Sifoundersökning från 2019 beställd av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling  En fjärdedel av dessa uppgav att anledningen till att de inte har flyttat var att det blir för lite pengar kvar efter betald reavinstskatt.

För mer information vänligen kontakta:
E-post:
per.sangrud@lansfast.se

E-post:
marcus.svanberg@lansfast.se

Om seniorbostäder
Seniorbostäder är vanliga bostäder som är anpassade för personer över en viss ålder. De kan skilja sig i utförande, men syftet är att erbjuda äldre ett tryggt och tillgängligt boende. Trygghetsbostäder är till för äldre som önskar en ännu större social gemenskap och ökad trygghet, och kan exempelvis vara utrustade med trygghetslarm. I både seniorbostäder och trygghetsbostäder finns ofta tillgång till gemensamma samlingslokaler och aktiviteter.

Webb:
www.lansfast.se
Blogg:
Bostadskoll
Länsfast Sverige

Om statistiken:
Statistiken är hämtad från Boverkets bostadsmarknadsenkät (BME) för 2022 och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Siffrorna baseras på kommunernas egna svar kring tillgången på senior- och trygghetsbostäder i kommunen. Totalt svarade 273 kommuner på frågorna om senior- och trygghetsbostäder i enkäten.

Tabell över landets kommuner med bostadsbrist för seniorer
Tabell över andelen av länens äldre som bor i en kommun med bostadsbrist för seniorer
Tabell med detaljerad statistik över brist på olika former av seniorbostäder i landets kommuner

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 191 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2021 förmedlade företaget cirka 31 000 objekt till ett försäljningsvärde av 84,5 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjätte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2021.