Ny krögare klar till Wärdshuset i Gamla Linköping

Det är den rutinerade östgötakrögaren Marcus Andersson som startar en ny restaurang i det anrika Wärdshuset i Gamla Linköping. Marcus är en erfaren kock och krögare som idag driver restaurang Matkultur i Mjärdevi. Wärdshuset genomgår nu en renovering och ambitionen är att kunna öppna upp portarna och ta emot gäster runt den 19 november i år.

Marcus Andersson ny krögare till Wärdshuset Gamla Linköping Foto: Stångåstaden

Wärdshuset är inrymt i två 1700-talsbyggnader i Friluftsmuseet Gamla Linköping. Fastigheten ägs och förvaltas av fastighetsbolaget Kulturfastigheter, ett dotterbolag till Stångåstaden.

- Jag är väldigt glad över att Marcus har sett potentialen i att driva restaurang i Gamla Linköping. Det är oerhört viktigt att ha en fungerande restaurang vid ett av landets mest populära museiområden och jag vet att många ser fram emot att återigen kunna besöka Wärdshuset säger Simon Helmer, vd på Kulturfastigheter.

Wärdshuset är ett stort hus med generösa ytor där det finns möjlighet att samla middagssällskap i eget rum eller matsal. Då restaurangen öppnas är tanken att erbjuda julbord till förbokade sällskap. Det kommer även finnas möjlighet att abonnera Wärdshuset för möten eller företagsaktiviteter.

- Jag vill väcka Wärdshuset till liv igen! Huset och dess utomhusmiljö har stor potential vilket ger mig flera möjligheter att växla upp och utveckla verksamheten över tid och i mitt eget tempo säger krögaren Marcus Andersson.

Marcus äger och driver idag restaurang Matkultur i Mjärdevi, den restaurangen kommer att finnas kvar och Wärdshuset i Gamla Linköping kommer att komplettera den verksamheten.

- Äntligen får vi en ny krögare i området, det är efterlängtat. Vi ser fram emot att samarbeta tillsammans med Marcus och är väldigt glada över att han öppnar ungefär samtidigt som vi bjuder besökare in till aktiviteten Tidernas jul säger museichef Tina Karlsson From.

För mer information, kontakta gärna:
Simon Helmér, vd Kulturfastigheter, telefon 070-244 19 34
Marcus Andersson, krögare Wärdshuset, telefon 073-345 21 54
Tina Karlsson From, museichef Friluftsmuseet Gamla Linköping, telefon 076-792 30 64

Marcus Andersson ny krögare till Wärdshuset Gamla Linköping Foto: Stångåstaden

Ett samarbete med ambitionen att tillföra ett modernt kvarter till centrala Linköping15.11.2021 11:29:51 CET | Nyheter

Både Stångåstaden och Centrum Förvaltning äger fastigheter där Storgatan och Drottninggatan möts, ett kvarter som sedan historisk tid har utgjort en entrépunkt till centrala Linköping. Nu har fastighetsägarna tillsammans lämnat in en planansökan till Linköpings kommun med hopp om en ny detaljplan där de med respekt för historiken vill utveckla kvarteret och sätta fokus på den här delen av innerstaden.

Fredrik Törnqvist blir ordförande för europeiskt bostadsnätverk22.10.2021 13:37:02 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 22 oktober, tar Sverige över ordförandeklubban för Eurhonet. Ett nätverk för bostadsbolag vars syfte är att främja kunskapsutbyte mellan europeiska bostadsbolag och bevaka bostadsfrågorna inom EU. Fredrik Törnqvist, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, tar över ordförandeskapet för de 38 medlemsbolagen med totalt 1,2 miljoner bostäder.

Spaning mot Europas bostadsmarknad – hur står sig det svenska systemet?22.10.2021 13:24:04 CEST | Blogginlägg

Det blir allt viktigare att lyfta blicken och förhålla sig till EU och ett internationellt perspektiv. Vi på Stångåstaden är medlemmar i en europeisk bostadsorganisation som heter Eurhonet. Ett nätverk med idén att medlemmarna ska få möjlighet att arbeta och lära av varandra, utveckla nya idéer och förnya tillsammans. Medlemmarna är bostadsföretag från Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike, England, Österrike och Danmark. Totalt representerar bostadsbolagen 1,2 miljoner bostäder i Europa.