Ny kunskap om mikroplast från vägtrafiken

Forskarna har undersökt hur stora utsläppen är, variationer mellan olika däcktyper, vilka egenskaper mikroplastpartiklarna har, deras förekomst i och runt vägmiljöer, något om effekter och spridning samt hur man kan minska miljöbelastningen. Arbetet har skett i nära samarbete med forskare från bland annat Chalmers, Göteborgs universitet, KTH, Stockholms universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet och analysföretaget Particle Vision. 1 juni presenterades resultaten från uppdraget för Regeringskansliet.
– Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av mikroplast i Sverige. Det mesta kommer från däckslitage men även slitage av vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen bidrar. Vår bedömning är att minst hälften,10-15 000 ton, av utsläppen av mikroplast kommer från vägtrafiken, säger Mikael Johannesson, forskningschef på miljöenheten på VTI och huvudprojektledare för mikroplastuppdraget.
Unik kunskapssammanställning
Inom uppdraget har VTI gått igenom och sammanställt befintlig kunskap inom området. Sammanställningen var det första i sitt slag med nästan 300 referenser och har uppmärksammats både nationellt och internationellt.
– Vi vet inte hur stort problemet med däck och vägslitagepartiklar är och därmed inte heller hur omfattande åtgärdsbehovet är. Det faktum att uppkomsten av mikroplast från däck- och vägslitage är mycket stora och ökar i och med att vägtrafiken ökar, att partiklarna sannolikt är svårnedbrytbara i miljön och att partiklarna och miljö- och hälsofarliga ämnen i partiklarna kan påverka organismer negativt bedöms dock vara tillräckligt för att motivera att åtgärder vidtas som minskar belastningen. Det är också i enlighet med försiktighetsprincipen som den är uttryckt i miljöbalken och i enlighet med EU kommissionens vetenskapliga rådgivare, säger Mikael Johannesson.
Kartläggning av styrmedel och åtgärder
Inom uppdraget har VTI gjort den hittills mest omfattande kartläggningen och bedömningen av de potentiella styrmedel och åtgärder som finns för att begränsa belastning av mikroplast från vägtrafiken. De har delats in i 1) minska uppkomst och utsläpp av mikroplastpartiklar, 2) minska spridningen av mikroplastpartiklar, 3) begränsa miljö- och hälsofarligheten hos mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage samt 4) öka kunskapen generellt.
– Störst fokus har i kartläggningen lagts på styrmedel som bidrar till att begränsa uppkomst och utsläpp av däckpartiklar. Detta motiveras både av att däckpartiklar utgör den överlägset största källan till mikroplast från vägtrafiken och att det generellt är effektivast att vidta en åtgärd tidigt i kedjan (från uppkomst till effekter i miljön), dvs. helst innan partiklarna genereras eller släpps ut i miljön.
Den största potentialen för att minska påverkan direkt bedöms finnas för styrmedel och åtgärder riktade mot däcken (slitagebenägenhet, däcktryck, hjulinställningar mm), trafikbeteende (körstil, hastighet m.m.), trafikarbete (undvika vägtransporter, ökad transporteffektivitet). Enskilda trafikanter kan således minska belastningen av mikroplastpartiklar från vägtrafiken väsentligt genom sitt eget agerande.
Läs mer
Tidigare har flera publikationer utgivits i form av rapporter och vetenskapliga artiklar. Mer om dessa finns på webbsidan Utsläpp av mikroplast från vägtrafik på www.vti.se.
Nyckelord
Kontakter
Mikael Johannesson, forskningschef VTI
Tel: 08–555 770 34, 070–921 83 08
E-post: mikael.johannesson@vti.se
Bilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 202517.1.2025 13:04:03 CET | Pressmeddelande
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
Transportforum: Pressträffar sänds online13.1.2025 14:37:54 CET | Pressmeddelande
En påminnelse om att pressträffarna på Transportforum i år även sänds online. Anmäl er senast tisdag 14/1 för att få tillgång till sändningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum