Ny majblomma med tyll och djurmönster

2021 års majblomma har zebra- och tigerrandiga kronblad och tyllbotten. Tre mycket unga designers har tagit fram den mest spektakulära blomman i barnrättsorganisationens 114-åriga historia. I april finns den nya majblomman att köpa, digitalt. Samtidigt säljer skolbarn fjolårets fysiska majblomma, pandemisäkert.
Årets majblomma är designad av tre skolungdomar. Den har tyllbotten och kronblad som påminner om vilda djur. Högupplöst.

Axel 13, Hana 10 och Mohammed 12, bildar Majblommans design-team 2021. Tillsammans har de skapat en helt ny, djurmönstrad majblomma med transparent botten av tyll. Den virtuella blomman avtäcktes 28 januari vid en spektakulär webbsändning hos TV4.

- Jag tycker att den nya majblomman blev jättefin! Den påminner mig om djurens värld, säger Hana Bozickovic som bor i Uppsala. Hana fick chansen att bli designer genom Majblommans app, precis som Mohammed Tepeku från Göteborg och Axel Viken från Lindome. Genom digitala möten har gruppen samarbetat sedan i somras.

- Det passar väldigt bra att barn är med här i stället för att bara vuxna bestämmer. Majblomman är ju en barnrättsorganisation, säger Axel.

Året som gick påverkade Majblomman dramatiskt. Inga majblommor kunde säljas på vanligt vis och insamlingen minskade kraftigt, vilket ytterst påverkar alla barn som behöver Majblomman.

- 2020 blev ett turbulent år då vi tvingades ställa in vår traditionella insamling. Det kändes väldigt mörkt ett tag, främst för alla barn som verkligen behöver ekonomiskt stöd från Majblomman. Men tack vare alla privatpersoner och företag som ställde upp kom vi ut på andra sidan. Och i vår är det äntligen dags för insamling igen, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

- Jag tycker det är helt fantastiskt att Majblomman hjälper barn. Vissa behöver kanske en cykel och då kan de få det tack vare Majblomman, säger designer Mohammed Tepeku.

Årets majblommeförsäljning startar 15 april. Då kommer barn och unga över hela landet att sälja 2020 års majblommor i egna webshopar, som enkelt kan startas och följas i Majblommans app. 2021 års majblomma är virtuell och köps digitalt genom insamlingar som vuxna och företag kan starta.

Tove Lindahl Greve:

- I år är det viktigare än någonsin att köpa majblommor och samtidigt har det aldrig varit så enkelt att delta. Det känns spännande att planera för en insamling som gör att alla kan vara med i. Barn och unga står som vanligt i centrum och säljer 2020 års fysiska blomma via individuella webbutiker. 2021 års blomma säljs digitalt av privatpersoner och företag som vill starta egna insamlingar för majblomman.

Särskilda intervjuer med Majblommans unga designers finns i anslutning till detta pressmeddelande. Både Axel, Mohammed och Hana finns tillgängliga för media, och nås via sina föräldrar på telefon enligt nedan.

För mer information välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: tove.lindahl.greve@majblomman.se eller 070-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare: liv.landell@majblomman.se eller 0708-742713

Mohammed Tepeku via förälder: 072-0060276

Hana Bozickovic via förälder: 070-4975468

Axel Viken via förälder: 076-8687713

Skolungdomarna Axel, Mohammed och Hana har skapat årets majblomma. HÖGUPPLÖST collage.