Ny ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm!

August Flensburg har valts till ny ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm på distriktsårskonferensen som hölls i Hallunda i helgen. Tillsammans med nyvalda styrelseledamöter ska han leda Vänsterpartiets största distrikt med nästan 10 000 medlemmar.

- Jag vill fortsätta arbetet med att utveckla en politik där alla får plats. Det börjar med en välfärd utan vinst, där barn och elever får samma utbildning oavsett skola eller socioekonomisk situation, säger August Flensburg under distriktårskonferensen som hölls på Hallunda Folkets hus.

August Flensburg är lärare till yrket och bosatt i Sundbyberg. Han har suttit i distriktsstyrelsen sedan 2019 och varit med när Vänsterpartiet Storstockholm växt till 10 000 medlemmar. I valet 2022 vann partiet nya mandat i många kommuner och län i regionen och ingår även i flera majoriteter. På plats var även Nooshi Dadgostar för att hålla tal till ombuden och gratulerade distriktet till valet av ny ordförande.

I sitt tal sa August:

Vänsterpartiet Storstockholm är ett stort distrikt med stora möjligheter att höras, både i våra parlament och bland våra väljare. Vänsterpartiet spelar roll, vi har nu ingått i styret i många kommuner och vi gör förändring. Till exempel ska Husbybadet renoveras och vi skjuter till 2 miljarder extra till akutsjukvården i regionen. Vänsterpartiet gör skillnad!

Distriktsårskonferensen valde även en ny styrelse som består av: Miriam Malm (Nynäshamn), Lina El Yafi (Seko-vänstern), Alena Jukic (Nacka), Maria Ljuslin (Älvsjö, Fruängen), Isatou Aysha Jones (Tensta, Rinkeby, Spånga), Fehmi Demirtras (Kommunalvänstern), Rodrigo Arce (Hammarby-Skarpnäck), Josefin Nymark (Södertälje), Håkan Blomqvist (Södermalm), Zee Vieira (Norrtälje). Ersättare: Ann-Marie Strömberg (Hägersten), Jessica Hilwëyn (Norrtälje), Daniel Riazat (Kista), Mohibul Ezdani Khan (Hässelby-Vällingby), Leif Åsbrink López (Solna)

Foto: Leo Ahmed